Even bellen met… Michael Bleekemolen: ‘Dichterbij komen is voor Red Bull niet goed genoeg’
Motorsport Images
André Venema
15 april 2019
In onze rubriek Even bellen met… verklapt voormalig Formule 1-coureur Michael Bleekemolen dat hij de kans groot acht dat het in 2019 dezelfde kant opgaat als in de vijf voorgaande jaren. “Ze kunnen allemaal bedenken wat ze willen, maar de Mercedes blijft de beste auto.”
Michael, de duizendste Grand Prix in Sjanghai was niet de spannendste. Of wel?
“Ik vond het in het eerste gedeelte van de race een beetje een saaie bedoening. Ze kunnen allemaal bedenken wat ze willen, maar de Mercedes blijft de beste auto. En er zitten nog twee goede coureurs in ook, die allebei een tandje beter zijn dan Vettel.” In China kreeg hij via een teamorder ook nog wat hulp van de baas.
“Ik vind teamorders voor de sport niet goed. Natuurlijk wil je als teambaas voorkomen dat twee teamgenoten elkaar van de baan rijden, zoals Hamilton en Rosberg ooit in Spanje. Dan begrijp ik zo’n beslissing, want coureurs zijn allemaal eigenheimertjes. Ik blijf het irritant vinden dat mensen elkaar op de baan het licht in de ogen niet gunnen. Maar goed, dat heb ik zelf ook. Het blijft gewoon lastig. Voor de sport zelf vind ik teamorders alleen niet zo leuk. Barrichello die Schumacher in Oostenrijk op de finish voor laat gaan: dat zijn nare beelden.”
Ferrari zet alle kaarten op Vettel, lijkt het.
“Ik denk dat ze die teamorder inderdaad hebben gegeven om Vettel zijn kampioenskansen te laten behouden. Ik geloof daar alleen niet meer zo in na die eerste race in Australië. Vettel is een emotionele man die boos wordt in de auto.” (Tekst loopt door onder foto) Max Verstappen eindigde in Sjanghai als vierde en staat derde in het wereldkampioenschap, maar moet met Red Bull opnieuw in de achtervolging. Denk je dat hij met Red Bull kampioenskansen heeft?
“Ik denk het eerlijk gezegd niet: dat is althans mijn gevoel. Ze zitten er ook nu weer toch net niet bij, het is een tandje te weinig. Dat ligt niet aan Max, maar aan het totaalconcept. Bij de kwalificatie is alles wat dichter in elkaar geschoven, maar dichtbij is niet goed genoeg. Daar word je geen kampioen mee. Je moet minimaal hetzelfde hebben. En ik weet ook niet hoeveel progressie er dit jaar bij Red Bull nog inzit en waar het aan ligt. Ik hoor verschillende verhalen. Is de wegligging minder? Vorig jaar werd er gezegd dat het door de motor niks was, nu dat het andersom is. Wat wel zeker is: de auto is door de nieuwe motor anders geworden. Wellicht is dit een ontwikkelingsjaar. Red Bull zal er wel een keertje bijkomen, want Honda is tenslotte niet de eerste de beste.” Is Hamilton volgens jou dit seizoen dan toch weer de te kloppen man?
“Ja. Hij komt wel op zijn pootjes terecht, is een klein stukje verder dan Bottas. Hamilton is honderd procent, Bottas 99 of misschien 98 procent. Maar hij begint het gevecht met Hamilton eigenlijk altijd met een achterstand.”
“Ik vond het in het eerste gedeelte van de race een beetje een saaie bedoening. Ze kunnen allemaal bedenken wat ze willen, maar de Mercedes blijft de beste auto. En er zitten nog twee goede coureurs in ook, die allebei een tandje beter zijn dan Vettel.” In China kreeg hij via een teamorder ook nog wat hulp van de baas.
“Ik vind teamorders voor de sport niet goed. Natuurlijk wil je als teambaas voorkomen dat twee teamgenoten elkaar van de baan rijden, zoals Hamilton en Rosberg ooit in Spanje. Dan begrijp ik zo’n beslissing, want coureurs zijn allemaal eigenheimertjes. Ik blijf het irritant vinden dat mensen elkaar op de baan het licht in de ogen niet gunnen. Maar goed, dat heb ik zelf ook. Het blijft gewoon lastig. Voor de sport zelf vind ik teamorders alleen niet zo leuk. Barrichello die Schumacher in Oostenrijk op de finish voor laat gaan: dat zijn nare beelden.”
Ferrari zet alle kaarten op Vettel, lijkt het.
“Ik denk dat ze die teamorder inderdaad hebben gegeven om Vettel zijn kampioenskansen te laten behouden. Ik geloof daar alleen niet meer zo in na die eerste race in Australië. Vettel is een emotionele man die boos wordt in de auto.” (Tekst loopt door onder foto) Max Verstappen eindigde in Sjanghai als vierde en staat derde in het wereldkampioenschap, maar moet met Red Bull opnieuw in de achtervolging. Denk je dat hij met Red Bull kampioenskansen heeft?
“Ik denk het eerlijk gezegd niet: dat is althans mijn gevoel. Ze zitten er ook nu weer toch net niet bij, het is een tandje te weinig. Dat ligt niet aan Max, maar aan het totaalconcept. Bij de kwalificatie is alles wat dichter in elkaar geschoven, maar dichtbij is niet goed genoeg. Daar word je geen kampioen mee. Je moet minimaal hetzelfde hebben. En ik weet ook niet hoeveel progressie er dit jaar bij Red Bull nog inzit en waar het aan ligt. Ik hoor verschillende verhalen. Is de wegligging minder? Vorig jaar werd er gezegd dat het door de motor niks was, nu dat het andersom is. Wat wel zeker is: de auto is door de nieuwe motor anders geworden. Wellicht is dit een ontwikkelingsjaar. Red Bull zal er wel een keertje bijkomen, want Honda is tenslotte niet de eerste de beste.” Is Hamilton volgens jou dit seizoen dan toch weer de te kloppen man?
“Ja. Hij komt wel op zijn pootjes terecht, is een klein stukje verder dan Bottas. Hamilton is honderd procent, Bottas 99 of misschien 98 procent. Maar hij begint het gevecht met Hamilton eigenlijk altijd met een achterstand.”