In onze maandagse rubriek Even bellen met… is Michael Bleekemolen te gast. Volgens de oud-coureur zijn de krachtsverhoudingen in de Formule 1 dit jaar ongewijzigd. “Ik zet mijn geld bij de Grand Prix van Bahrein op Mercedes.”

Michael, de eerste race in Melbourne zorgde voor weinig vermaak. Wat is jouw conclusie na het openingsnummer?
“Het ging zoals ik had verwacht. De drie topteams zijn wellicht iets dichter bij elkaar gekomen, maar de kaarten zijn nog net zo geschud als vorig jaar. Mercedes is nog steeds het beste team. Daar zijn de meeste insiders het volgens mij nu al wel over eens. Mercedes heeft gewoon een betere motor dan Renault: Deutsche gründlichkeit zullen we maar zeggen, hè.”

Er was in Melbourne veel te doen over de party mode, de zogenaamde kwalificatiemodus van Mercedes.
“Tsja, het kwalificatieknopje waaraan ze kunnen draaien voor wat extra vermogen. Het lijkt me dat Mercedes zoiets heeft, al zeggen ze zelf van niet. Maar zo’n modus blijft altijd risicovol: dat kan ten koste gaan van de draaiuren van de motor. Aan de andere kant: ze hoeven die in de kwalificatie maar een paar rondjes te gebruiken. Ik denk dat Mercedes al jaren met het hele clubje aan het spelen is. Ik heb zelfs gehoord dat ze nu weer iets nieuws hebben gevonden. Het is toch heel typisch dat ze zoveel voorsprong op de anderen hebben.”

Vind je Formule 1 zo nog wel leuk?
“Het is dat Max meedoet, anders weet ik niet of ik steeds zou blijven kijken. Ik denk dat Formule 1 tribunes bij de testbanken moet gaan neerzetten, want daar is de echte race… Maar daar komen wij als fans natuurlijk niet voor. We willen uitremacties zien, spanning en gevechten op de baan, niet negen verschillende bandensoorten. Formule 1 moet een beetje oppassen, vind ik. De verschillen zijn zo groot, het is al heel lang een invuloefening. Eigenlijk is Formule 2 een veel mooiere klasse: daar heeft iedereen dezelfde auto en dezelfde motor. Daar komt het veel meer op de rijder aan.”

Bahrein is de volgende halte. Daar heb je zelf vaak gereden.
“Dat circuit zie ik als een computerspelletjescircuit: als je het beeld vanuit de cockpit ziet, lijkt het net alsof je op de Playstation zit met overal al die enorme gekleurde uitloopstroken. Ga je er daar ergens vanaf, dan stuur je een beetje bij en hup… ga je weer de baan op. Het is niet een heel spannend circuit. Afwachten. Als ik mijn geld moet inzetten, dan op Mercedes. Of beter gezegd: beide Mercedessen.”

Max Verstappen moet dus minimaal nog een jaar geduld hebben om voor de wereldtitel te kunnen rijden?
“Ik denk dat Max dit seizoen af en toe voor mooie uitschieters kan gaan zorgen, maar dat hij het dit jaar niet gaat redden. Ik zie het niet gebeuren dat hij nu wereldkampioen wordt, dat wordt heel moeilijk. Red Bull blijft met de Renault-motor de underdog. Ik denk dat Mercedes gewoon iets betere ingenieurs heeft dan Renault.”