“Het was een bewogen, maar heel mooie wedstrijd. We hadden vooraf voorspeld dat het zou regenen bij de start, maar hadden nog nooit een start op regenbanden gedaan met de 2018-auto en zelfs nog niet echt op full-wets gereden. Dat maakte het wel nieuw en ongewoon. Ik was ook derde in de kwalificatie en dan zit je eigenlijk niet op regen te wachten, want als je op een droge baan goed start, doe je mee om de overwinning. Ik kwam ondanks de regen goed weg en lag tweede. Het was echter niet makkelijk. We veronderstelden dat het tijdens de race droog zou worden en hadden geen regen set-up gekozen. Sterker nog: we hadden er alleen maar regenbanden onder gezet, terwijl veel andere teams wél een regenafstelling hadden. In dat opzicht denk ik dat ik het redelijk goed heb gedaan in de regen en toen het halverwege droog werd, stonden we er goed op. Ook omdat het perfect uitkwam met de timing van onze pitstop. Ik reed daarna in acht, negen rondjes het gat dicht naar Lando Norris, haalde hem bij de eerste kans gelijk in en liep weg.” Norris en jij zitten allebei in het McLaren-programma, geeft dat zo’n duel een extra randje?
“Ik begrijp dat je dat vraagt en zal niet ontkennen dat het meespeelt, maar in de auto is het niet zo dat ik daar aan denk. Ik ben met mijn eigen race bezig en het maakt niet uit wie ik tegenkom, ik wil iedereen inhalen. Maar als het lukt, is het wel even fijn.” Je staat gedeeld vierde met 114 punten, kampioenschapsleider George Russell heeft er 171. Doe jij mee om de titel?
“Dat is zó moeilijk in te schatten. Het is denk ik niet onredelijk te zeggen dat dit het meest competitieve seizoen is van de afgelopen vijf jaar. Er gebeurt ieder weekend wel wat. Nu zag je dat Russell in de eerste race technische pech had en uiteindelijk maar één puntje aan het weekend overhoudt. Zo snel kan het gaan. Tot en met Frankrijk hadden wij goede vorm en afgelopen weekend, na lastige races in Engeland en Oostenrijk, ook weer. Als we dat kunnen vasthouden, zijn we denk ik in the running.” Er was voor dit weekend het één en ander aan de auto’s aangepast, krijgen we daardoor een meer conventionele tweede seizoenshelft?
“Na Silverstone zijn alle motoren ingenomen en gelijkgetrokken vanwege de klachten daarover. Er zijn ook een aantal updates aan de auto’s doorgevoerd, waaronder aan de koppeling. Daar waren eerder veel problemen mee. Of de rest van het seizoen nu normaler verloopt, durf ik echt niet te zeggen. Zelfs met de nieuwe motor zie je dat ze hem er bij Maximilian Günther in hangen en die gelijk stukgaat, en Russell had dus ook een technisch probleem.” Veel coureurs hebben nu vakantie, jij hebt 19 augustus je debuutrace in het WEC met Racing Team Nederland.
“Ik ga vandaag naar het team in Katwijk voor voorbereidingen op de race in Silverstone. Ik heb er veel zin in. Het is een Nederlands team, ze zijn professioneel, de sfeer is goed en Frits van Eerd en Giedo van der Garde zijn leuke kerels. Het is een heel ander kampioenschap, maar de basis van het racen is hetzelfde ondanks dat het langeafstandswedstrijden zijn. Ik zie er erg naar uit met z’n drieën de uitdaging aan te gaan. Of ik de endurance-racerij voor de toekomst overweeg? Ik kijk nooit zover vooruit, maar het is als coureur nooit slecht je in brede zin te oriënteren en ontwikkelen. Al ga ik vanaf morgen eerst nog wel een weekje op vakantie.”
Black & Yellow ?? pic.twitter.com/pOtRdkAIgy
— Nyck de Vries (@nyckdevries) May 29, 2018
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."