F1-teams willen Pirelli tegemoet komen
Jan van der Burgt
30 oktober 2013
Diverse grote Formule 1-teams hebben te kennen gegeven Pirelli graag bij te willen staan in het testen van het nieuwe rubber voor 2014. Uiteraard hangen daar wel enkele voorwaarden aan vast.
Pirelli gaf eerder dit jaar aan de Formule 1 de rug toe te keren als ze niet de kans zouden krijgen om op eigen initiatief en met een moderne Formule 1-auto het nieuwe rubber voor 2014 te testen. De Italiaanse bandenfabrikant hamert hierop, omdat het graag voor de eerste wintertest een band wil leveren die de veiligheid van de coureurs garandeert.
Enkele teams hebben nu aangegeven Pirelli graag in hun wensen tegemoet te komen, mits Pirelli de kosten en logistiek voor eigen rekening neemt. Lotus-teambaas Eric Boullier in gesprek met Autosport: “Als het ons geen cent kost, werken we graag mee.”
Boullier krijgt bijval van de motorsportbaas van Mercedes, Toto Wolff: “We moeten Pirelli voor onze eigen veiligheid helpen om zoveel mogelijk kilometers te maken met de nieuwe banden. Alleen dan kunnen ze een veilig besluit nemen over welke rubbersamenstelling ze in 2014 willen gebruiken.” nieuwe regels
De hele zaak wordt overigens bemoeilijkt door een regelwijziging die op 1 januari 2014 ingaat. Nu mag er nog met een auto uit bijvoorbeeld 2011 worden getest, maar na 1 januari niet meer. Dan worden Formule 1-auto’s ingeschaald in drie categorieën: auto’s van nu (2014-2015-2016), auto’s van vorige jaargangen (2009 t/m 2012) en historische auto’s (alles van voor 2009). Na 1 januari mag er volgens de nieuwe regels niet meer gestest worden met een auto uit 2009 of later. Hier kan enkel een uitzondering op worden gemaakt als de teams daar unaniem mee akkoord gaan, iets wat in het verleden een lastige opgave is gebleken.
Boullier krijgt bijval van de motorsportbaas van Mercedes, Toto Wolff: “We moeten Pirelli voor onze eigen veiligheid helpen om zoveel mogelijk kilometers te maken met de nieuwe banden. Alleen dan kunnen ze een veilig besluit nemen over welke rubbersamenstelling ze in 2014 willen gebruiken.” nieuwe regels
De hele zaak wordt overigens bemoeilijkt door een regelwijziging die op 1 januari 2014 ingaat. Nu mag er nog met een auto uit bijvoorbeeld 2011 worden getest, maar na 1 januari niet meer. Dan worden Formule 1-auto’s ingeschaald in drie categorieën: auto’s van nu (2014-2015-2016), auto’s van vorige jaargangen (2009 t/m 2012) en historische auto’s (alles van voor 2009). Na 1 januari mag er volgens de nieuwe regels niet meer gestest worden met een auto uit 2009 of later. Hier kan enkel een uitzondering op worden gemaakt als de teams daar unaniem mee akkoord gaan, iets wat in het verleden een lastige opgave is gebleken.
Gerelateerd nieuws
Pitstopstrategie en banden: dit zijn de opties voor Verstappen en co in Bahrein
02 maart 2024 13:49 - GP Bahrein 2024
Paniek in Qatar: FIA komt met maatregelen om banden te ontzien (UPDATE)
08 oktober 2023 16:00 - 2023-GP-Qatar