F1 verhoogt brandstoflimiet per 2019 en scherpt voorstel motorformule 2021 aan
Sutton Images
Daan de Geus
18 april 2018
De Formule 1 Strategy Group heeft een aantal reglementswijzigingen doorgevoerd voor 2019 – waaronder het verhogen van de brandstoflimiet – en het plan voor de nieuwe motorformule voor 2021 geconcretiseerd.
Dat heeft de FIA, als regelgever van de sport een belangrijk onderdeel van de Strategy Group, bekendgemaakt. De Strategy Group stippelt de koers van de sport voor de toekomst uit, en voor de nabije toekomst, oftewel 2019, is dus besloten de brandstoflimiet te verhogen. Deze gaat van 105 naar maximaal 110 kilo per coureur per race. Dit moet voorkomen dat coureurs volgend jaar nog benzine moeten sparen en ze de gelegenheid geven de hele race door vol vermogen te gebruiken.
Of dat in de praktijk ook uitkomt, is afwachten. Er blijven immers strenge restricties gelden voor het aantal te gebruiken motoronderdelen, wat betekent dat het managen van de slijtage daarvan een belangrijke rol blijft spelen.
Een andere verandering voor 2019 is dat het gewicht van de coureur definitief van dat van de auto gescheiden wordt, zodat zwaardere coureurs niet langer in het nadeel zijn. Dit zal gebeuren door voor elke coureur een standaardgewicht te rekenen – naar verwachting tachtig kilogram – en lichtere coureurs ballast mee te geven om tot aan dit gewicht te komen.
2021
Wat de motorformule voor 2021 en daarna betreft, maakt de FIA bekend dat het vorige voorstel is geconcretiseerd. Er wordt nog altijd ingezet op 1.6-liter hybride V6-turbokrachtbronnen, maar de MGU-H zal als het aan de FIA ligt met ingang van 2021 niet langer deel uitmaken van de hybridesystemen. De FIA stapt nu met dit nieuwe voorstel naar de motorfabrikanten, waarbij het doel is eind mei consensus te hebben bereikt. De FIA gaat ondertussen ook nog met de teams in gesprek over het versimpelen van de aerodynamica om het inhalen te vergemakkelijken, wat iets is dat de autosportbond er al per 2019 door wil hebben.
Wat de motorformule voor 2021 en daarna betreft, maakt de FIA bekend dat het vorige voorstel is geconcretiseerd. Er wordt nog altijd ingezet op 1.6-liter hybride V6-turbokrachtbronnen, maar de MGU-H zal als het aan de FIA ligt met ingang van 2021 niet langer deel uitmaken van de hybridesystemen. De FIA stapt nu met dit nieuwe voorstel naar de motorfabrikanten, waarbij het doel is eind mei consensus te hebben bereikt. De FIA gaat ondertussen ook nog met de teams in gesprek over het versimpelen van de aerodynamica om het inhalen te vergemakkelijken, wat iets is dat de autosportbond er al per 2019 door wil hebben.
Gerelateerd nieuws