‘Ferrari blokkeerde voorstel Red Bull voor extra motoren’
Sutton Images
Daan de Geus
19 november 2017
Ferrari heeft naar verluidt een voorstel van Red Bull geblokkeerd om in 2018 meer dan drie motorexemplaren per coureur te mogen gebruiken.
Het aantal te gebruiken motorexemplaren alvorens er gridstraffen voor motorwissels worden uitgedeeld staat dit jaar op vier, maar gaat conform het reglement in 2018 naar drie. Het is een omstreden reglementswijziging, met onder meer wereldkampioen Lewis Hamilton en Red Bull-teambaas Christian Horner die zich er al tegen hebben uitgesproken.
Volgens Hamilton en Horner betekent het terugschroeven van het aantal te gebruiken motoren – in combinatie met een extra race op de kalender – dat coureurs hun materiaal nóg meer moeten sparen en dat de kans op gridstraffen groter is.
Horner heeft zich daarom, in de Strategy Group, al vaker ingezet voor het schrappen van deze regel, hetgeen hij volgens Autosport voor de Grand Prix van Brazilië weer heeft gedaan. Gezien het late tijdstip van het voorstel om een streep door de reglementswijziging voor 2018 te zetten, zou hier conform het reglement unanimiteit voor vereist zijn geweest.
Geen fiat van Ferrari
Niet alle partijen stonden er echter achter, meldt Autosport, dat bericht dat Ferrari het voorstel geblokkeerd heeft door direct duidelijk te maken hier niet achter te staan. Ferrari zou hebben aangehaald al geld, mankracht en andere middelen geïnvesteerd te hebben in het betrouwbaarder maken van haar motoren zodat deze per stuk meer races kunnen doen. Gemiddeld moet een motor in 2018 zeven races meegaan, met drie stuks beschikbaar voor in totaal 21 races. Dit jaar moet een motor gemiddeld vijf races mee, met vier exemplaren en twintig Grands Prix. Motorregels
Een motor is conform het reglement in zes componenten opgedeeld: de verbrandingsmotor, turbo, MGU-H, MGU-K, energieopslag en control electronics. Van elk component mogen slechts vier stuks gebruikt worden. Wordt van een component een vijfde exemplaar gebruikt, dan volgt een gridstraf van tien plekken, met vijf plekken straf voor elk volgende vijfde onderdeel. Is er vervolgens een zesde exemplaar van een bepaald component nodig, dan volgen er weer tien plekken gridstraf, met vijf posities straf voor elk volgende zesde onderdeel, enzovoort.
Niet alle partijen stonden er echter achter, meldt Autosport, dat bericht dat Ferrari het voorstel geblokkeerd heeft door direct duidelijk te maken hier niet achter te staan. Ferrari zou hebben aangehaald al geld, mankracht en andere middelen geïnvesteerd te hebben in het betrouwbaarder maken van haar motoren zodat deze per stuk meer races kunnen doen. Gemiddeld moet een motor in 2018 zeven races meegaan, met drie stuks beschikbaar voor in totaal 21 races. Dit jaar moet een motor gemiddeld vijf races mee, met vier exemplaren en twintig Grands Prix. Motorregels
Een motor is conform het reglement in zes componenten opgedeeld: de verbrandingsmotor, turbo, MGU-H, MGU-K, energieopslag en control electronics. Van elk component mogen slechts vier stuks gebruikt worden. Wordt van een component een vijfde exemplaar gebruikt, dan volgt een gridstraf van tien plekken, met vijf plekken straf voor elk volgende vijfde onderdeel. Is er vervolgens een zesde exemplaar van een bepaald component nodig, dan volgen er weer tien plekken gridstraf, met vijf posities straf voor elk volgende zesde onderdeel, enzovoort.
Gerelateerd nieuws
Verstappen kijkt uit naar GP van Spanje: ‘Dit momentum nog even behouden’
18 juni 2024 15:15 - GP Spanje
‘Red Bull wil controversiële ‘flexi-wings’ van Ferrari en McLaren kopiëren’
18 juni 2024 14:40 - Nieuws
Carlos Sainz over aanstaande transfer: ‘Alle mogelijke teams willen me hebben’
18 juni 2024 13:45 - Nieuws