Ferrari: ‘Dreigement om te stoppen met F1 is serieus’
Sutton Images
Daan de Geus
5 december 2017
Ferrari’s dreigement om per 2021 te stoppen met de Formule 1 moet nog altijd serieus genomen worden, benadrukt Ferrari-president Sergio Marchionne. De deal van het aan Ferrari gelieerde Alfa Romeo met Sauber verandert daar ook niks aan.
Ferrari’s overeenkomst met de Formule 1 loopt tot en met 2020, waarbij topman Marchionne heeft laten weten zich niet te kunnen vinden in de richting die de nieuwe eigenaar Liberty Media vanaf 2021 met de sport op wil.
Tegenover Autosport geeft hij nog maar eens aan dat hij ondanks enkele praktische bezwaren wel degelijk achter een budget cap staat (“ik ben de eerste die wil bezuinigen”), maar herhaalt hij ook dat het mogelijk te zeer standaardiseren van de auto’s en motoren hem een doorn in het oog is.
“Dat is een punt waarop we voet bij stuk moeten houden”, verklaart hij. “Technologische ontwikkeling is cruciaal voor ons. Voor ons moeten de auto’s op technisch vlak onderling te onderscheiden zijn.” Als gevolg hiervan heeft Ferrari zich ook uitgesproken tegen de voorgestelde motorformule voor 2021.
Marchionne wil immers niet dat de Formule 1, zoals hij het eerder heeft omschreven, ‘een Europese NASCAR wordt’. Volgens Chase Carey, ceo van de Formula One Group, hoeft hij daar niet bang voor te zijn, en het is Carey waarmee Marchionne momenteel in gesprek is.
“Die gesprekken vorderen en we hebben ook nog tijd om het eens te worden”, vertelt Marchionne, al draait hij er niet omheen dat ‘het niet om kleine verschillen gaat’. “Stoppen is dan ook een serieuze mogelijkheid.”
“Om die reden loopt de Alfa Romeo-deal met Sauber ook maar tot en met 2020. Dat is voor het geval we er na 2020 mee stoppen.” Ondanks deze serieuze taal zegt Marchionne wel met goede wil met Carey om de tafel te zitten. “We willen allebei in het belang van de sport een oplossing vinden.”
Mochten Ferrari en Liberty Media het niet eens worden, dan zal het volgens Marchionne in een andere tak van autosport gaan racen. Voor Ferrari staat namelijk voorop, zoals hij eerder stelde, dat het de autosport kan gebruiken om haar “status als merk en op de markt” in stand te houden en verbeteren.