Formule1
Daan de Geus
21 januari 2012
De internationale autosportfederatie FIA heeft het door Lotus ontwikkelde rijhoogte-systeem toch in de ban gedaan, nadat het aanvankelijk was toegestaan. Dat vertelt Williams-engineer Mark Gillan aan The Flying Lap.
Tegenover The Flying Lap deelt Gillan mede dat het systeem, dat aanvankelijk al in januari van vorig jaar was goedgekeurd door de FIA, komend seizoen toch niet meer gebruikt mag worden: “De FIA heeft dergelijke systemen verboden”, spreekt Gillan klare taal. “Voor zover het mij duidelijk is, is het nu in ieder geval niet meer toegestaan.”
Het doel van het door Renault/Lotus bedachte rijhoogte-systeem, ook wel het reactive ride height system genoemd, was de rijhoogte van de voorzijde van de auto en de hoogte van de voorvleugel te reguleren. Dit gebeurt dankzij een op de voorwielophanging bevestigde hydraulische cylinder die aan het remsysteem gekoppeld is, en de voorkant en -vleugel van de bolide in bochten omhoog duwt en op rechte stukken naar beneden trekt.
Het gevolg daarvan is dat een bolide stabieler in de bochten ligt en de voorvleugel – doordat deze tijdens het remmen dan minder naar beneden ‘duikt’ doordat hij omhoog wordt geduwd – goed blijft functioneren en de aerodynamica van de auto hierdoor minder wordt aangetast.
Op snelle stukken van een circuit werkt het andersom. Hier ‘veert’ een auto doorgaans wat omhoog, maar in dat geval trekt de cylinder de voorvleugel juist omlaag, wat de downforce en topsnelheid ten goede komt.
Lotus heeft het systeem, voor zover bekend, vorig jaar geen één keer gebruikt tijdens een raceweekend en testte het pas voor het eerst tijdens de Young Driver Test in Abu Dhabi.
In navolging van de berichten dat Lotus het rijhoogte regulerende systeem had ontwikkeld en dit van de FIA ook daadwerkelijk mocht gebruiken, gaf Ferrari aan het systeem eveneens te ontwikkelen, terwijl ook Mercedes naar verluidt aan de slag was gegaan met een eigen variant van het foefje. De technische mensen van Red Bull waren nog aan het overwegen of het systeem van meerwaarde zou zijn voor hun nieuwe bolide, de RB8.
Nu de FIA heeft besloten het toch nog te verbannen, kunnen al deze reactive ride height systems en de plannen daarvoor dus de prullenbak in. Of Lotus het systeem al geïncorporeerd had in haar nieuwe bolide, is niet bekend, net zoals onduidelijk is of Ferrari en Mercedes het al daadwerkelijk in het ontwerp van hun nieuwe auto’s hebben weten te verwerken.
Bij Williams heeft men er, zo erkent Gillan, ook naar gekeken of het systeem aan de FW34 voor 2012 toe te voegen zou zijn. “We hebben ons er enige tijd in verdiept”, geeft hij toe.
Gerelateerd nieuws