FIA scherpt vleugeltests verder aan
De FIA neemt verdere stappen om te controleren of teams geen onrechtmatig voordeel halen uit doorbuigende vleugels. Dat meldt Autosport.com.
Bij diverse teams, vooral Red Bull en Ferrari, zijn vermoeden ontstaan dat de voorvleugels tijdens het rijden meer doorbuigen dan volgens de reglementen is toegestaan.
Om te controleren of teams geen flexibele vleugels gebruiken, werd voorheen aan weerszijden een gewicht van 50 kilogram geplaatst en mochten de uiteinden niet meer dan een centimeter doorbuigen.
Nu wordt het testgewicht verdubbeld. Aan beide kanten wordt 100 kilogram gehangen. Als de vleugels dan meer dan twee centimeter doorbuigen en er dus geen lineair verband bestaat, zijn de teams in overtreding.
Vanaf Monza wil de FIA nog een stap verder gaan. Dan moet de gehele voorkant van de auto worden geïnspecteerd. Met nieuwe tests aan de onderzijde van de auto, wordt nagegaan of teams geen gebruik maken van flexibele bodemplaten, die de voorvleugels dichter bij de grond brengen.
Het is nog niet bekend hoe deze tests er exact uit komen te zien. De teams hebben alleen te horen gekregen dat het zal gebeuren op 38 centimeter achter de voorwielas op punten 10 centimeter aan weerszijden van de middellijn van de auto.
Ook aan de plank onder de auto worden extra voorwaarden verbonden. Deze mogen vanaf de Italiaanse Grand Prix uit niet meer dan twee delen bestaan. De delen mogen niet korter zijn dan één meter. Sommige teams zouden de plank, waarmee kan worden nagegaan of de auto niet te dicht bij de grond ligt, in meerdere delen hebben opgesplitst.