Het voelde verkeerd en het was verkeerd om Ferrari-coureur Carlos Sainz in Las Vegas een gridstraf van tien plaatsen te geven, nadat zijn auto was beschadigd door een losgeslagen putdeksel. Dat stelt FIA-steward Derek Warwick, terugkijkend op het incident. “Maar het zijn de regels.”
Tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van Las Vegas raakte afgelopen maand de auto van Sainz zwaar beschadigd door de losse putdeksel op de Strip. De monocoque, verbrandingsmotor, besturingselektronica en energieopslag werden door de impact van de klap vernield. Afgezien van de enorme kosten moest Ferrari de motor vervangen, met als gevolg daarvan een reglementaire gridstraf van tien plaatsen,
VIDEO: Vrije training Las Vegas loopt uit op een drama
Ferrari vroeg om kwijtschelding van de straf op grond van overmacht, maar hoewel de stewards welwillend tegenover de zaak stonden, was er geen ruimte in de Sporting Regulations om de straf ongedaan te maken.
‘We moeten soms hard zijn’
Sainz startte in de race als twaalfde en finishte uiteindelijk als zesde. Na het incident gaf de voormalig F1-coureur Warwick in zijn rol als steward tegenover persbureau Reuters aan dat de straf ‘verkeerd voelde’.
Warwick: “Het is een moeilijke taak voor een steward, net als voor een scheidsrechter. We moeten onpartijdig en streng zijn en soms hard zijn, zelfs als het ons pijn doet. De straf die we Sainz in Vegas moesten geven, voelde verkeerd, het was verkeerd, we hebben er hard voor gewerkt om het niet te laten gebeuren, maar het zijn de regels.”
Bekijk hier alvast de volledige F1-kalender voor 2024
Het dubbeldikke ‘Jaar van Max’ (132 pagina’s!) van FORMULE 1 Magazine ligt NU in de winkel (of bij je thuis als abonnee). Het blad is ook digitaal te lezen en te bestellen, met gratis bezorging in heel Nederland. Geniet van boeiende interviews, achtergronden en reportages vanuit de paddock, van historische verhalen, scherpe columns, schitterende fotografie en nog veel meer. In dit nummer onder andere:
- Openhartig gesprek met Max: ‘Sportief succes bepaalt niet mijn hele leven’
- Exclusief interview: Jos Verstappen over pieken en dalen
- Op bezoek bij Jens Munser: Zo wordt Max’ helm gespoten
- Interview met Nico de Jong, het brein van Verstappen.com
- Fotoreportage: Het jaar van Max door de lens van Peter van Egmond
- Doe mee en win: De grote F1 fotoquiz met prachtige prijzen
- Extra: dubbelzijdige megaposter Max met de kalender van 2024
- Win gesigneerde F1-boeken en de EA Sports F1 Game 2023
- Alles over de laatste twee GP’s van 2023 in Las Vegas & Abu Dhabi en nog veel meer!