De FIA heeft voor aanvang van de Grote Prijs van Engeland een memo uitgevaardigd waarin de regels voor het verdedigen van een positie verder worden toegelicht. Dat bericht Autosport.

Nog voor de start van dit seizoen zijn de regels voor het verdedigen van een positie aangescherpt door de FIA, door de one move-regel in te voeren, hetgeen betekent dat een coureur die in de verdediging is slechts één verdedigende beweging mag maken.

De regel staat echter niet heel helder gedefinieerd in het sportieve reglement, terwijl er daarnaast – zeker na de Grand Prix van Bahrein, waarin Nico Rosberg zonder straf de snellere Lewis Hamilton en Fernando Alonso naast de baan mocht dwingen – ook nog vraagtekens zijn ontstaan over hoe ver een coureur precies mag gaan tijdens zijn enkele verdedigings actie.

Enkele coureurs vroegen vervolgens dan ook om opheldering en die is er nu dus gekomen, zo bericht Autosport. Wedstrijdleider Charlie Whiting heeft namens de FIA namelijk een memo naar de heren coureurs gestuurd waarin hij de regels verduidelijkt.

“Iedere coureur die op een recht stuk of voor een remzone zijn plek verdedigt, mag tijdens zijn enkele verdedigingsactie de volledige breedte van de baan gebruiken”, schrijft Whiting, die nog wel een belangrijk voorbehoud maakt: “Dit mag alleen tot op een bepaald moment. Zodra de inhalende coureur met het begin van zijn voorvleugel naast het achterwiel van de coureur voor hem zit of daar voorbij is, mag de verdedigende partij zijn plek namelijk niet meer op bovengenoemde manier verdedigen.”

Whiting voegt daar verder nog aan toe dat de coureur die zijn plek verdedigt de baan uiteraard niet ‘zonder geldige reden’ mag verlaten. Met andere woorden: de coureur die zijn plek verdedigt moet binnen de witte lijnen blijven en mag dus alleen maar de gehele breedte van de baan gebruiken als de inhalende coureur nog niet met zijn voorvleugel ter hoogte van het achterwiel zit.