Tijdens de vergadering van de WMSC is naast de bevestiging van de Formule 1-kalender ook bekrachtigd dat de dubbele punten voor de slotrace worden geschrapt en dat er wordt afgezien van staande herstarts. En er zijn nog enkele regelwijzigingen goedgekeurd.

Zoals eerder gemeld wordt de ‘virtuele safety car’ definitief ingevoerd, na succesvolle praktijktests aan het eind van het afgelopen seizoen. Dit systeem kan worden gebruikt in sectoren waar dubbel geel wordt gezwaaid, maar het niet nodig is de safety car de baan op te sturen. De coureurs dienen zich aan de opgelegde snelheidslimiet te houden. 

Bij een rodevlagsituatie wordt de pituitgang gesloten en keren de auto’s voortaan terug naar de pitstraat, niet naar de startgrid. De eerste auto dient zich in de ‘fast lane’ op te stellen voor het rode licht en de andere auto’s moeten daarachter aansluiten. 

Wanneer personeel of materieel van een team zich nog op de grid bevindt na het 15-secondensignaal moet de betreffende coureur vanuit de pitstraat starten. Als dit niet wordt gedaan, krijgt de coureur een 10-seconden stop-and-gostraf. 

Het wisselen van een volledige krachtbron resulteert niet meer in het verplicht starten vanuit de pitstraat. De straf wordt nu samengesteld op basis van het aantal componenten dat de limiet overschrijdt. Als de volledige gridstraf niet kan worden ingelost, volgt een tijdstraf tijdens de race afhankelijk van het aantal plaatsen dat de coureur niet meer kan worden teruggezet. 

Naast de afgelopen jaar ingevoerde vijfsecondenstraf die kan worden ingelost bij de eerstvolgende pitstop, krijgen de stewards nu ook de mogelijk een tiensecondestraf uit te delen die op dezelfde manier kan worden ingelost. 

Unsafe release
Bij een ‘unsafe release’ krijgt de coureur alleen nog een 10-seconden stop-and-go en niet langer een gridstraf voor de volgende race. Wel kan er een extra straf volgen wanneer de steward oordeelt dat een coureur is doorgereden in de wetenschap dat hij op onveilige wijze is weggestuurd (bijvoorbeeld wanneer nog niet alle wielen goed zijn gemonteerd). 

In de kwalificatieprocedure is verduidelijkt dat het aantal afvallers in Q1 en Q2 afhankelijk is van het aantal deelnemers. Bij een startveld van 24 auto’s vallen er 7 coureurs af, bij 22 zijn dat er 6 en zo verder. 

Bij een neutralisatie krijgen achterblijvers nog altijd toestemming om de safety car voorbij te gaan wanneer dat veilig is, maar de wedstrijdleiding hoeft niet meer te wachten tot ze weer zijn aangesloten om de race vrij te geven. 

Ook zijn er een paar aanpassingen aan het technisch reglement: Het minimumgewicht is verhoogd van 701 naar 702 kilogram. De voorwielophanging mag alleen worden beïnvloed door de voorwielen en de achterwielophanging mag alleen worden beïnvloed door de achterwielen. De panelen die moeten voorkomen dat onderdelen de overlevingscell doorboren worden opgetrokken tot de rand van de cockpit en langs het hoofd van de coureur. 

Superlicentie
Tot slot zijn de criteria voor het uitvaardigen van een superlicentie aangescherpt voor 2016 en verder. De meest opvallende wijziging is het invoeren van een minimumleeftijd van 18 jaar. Dat betekent dat Max Verstappen recordhouder zal blijven als jongste F1-coureur ooit totdat de regels weer worden aangepast. 

Ook moeten Formule 1-coureurs voortaan een geldig rijbewijs hebben en worden ze getoetst op kennis van het sportief reglement voordat ze een superlicentie krijgen. Ook wordt toegevoegd dat coureurs 2 jaar in lagere klasses moeten hebben gereden en komt er een puntensysteem op basis van resultaten in lagere klasses om het prestatieniveau vast te stellen. 

Op 18 december komt de Strategy Group opnieuw bijeen. Op de agenda staan dan de kostenbeperkingen, het verbeteren van de show, mogelijkheden om de auto’s sneller en lastiger te besturen te maken en het versimpelen van de reglementen.