FOM zet Nederlandse GP voor 2020 op kalender: Zandvoort of Assen
Red Bull
André Venema
26 november 2018
Formula One Management Limited (FOM) heeft op de voorlopige kalender van 2020 een plek ingeruimd voor de Nederlandse GP, zo hebben bronnen bij de Grand Prix van Abu Dhabi tegenover FORMULE 1 bevestigd. Zandvoort geniet de voorkeur. Indien dat geen haalbare kaart blijkt, wordt het Assen.
Na Vietnam, dat onlangs al bevestigd werd, wordt Nederland de tweede ‘nieuwe’ stop op de Formule 1-kalender van 2020. Volgens diverse doorgaans goed ingevoerde bronnen heeft zowel Zandvoort als Assen daarvan inmiddels een bevestiging gekregen. De race zal gepland worden voor mei. Grote vraag is alleen nog waar de Grand Prix van Nederland – na 35 jaar afwezigheid – gehouden gaat worden.
Zandvoort
Zandvoort heeft de beste papieren, vanwege de historie en nabijheid van Amsterdam. De FOM heeft dat circuit-eigenaar prins Bernhard van Oranje per brief ook laten weten. Probleem is dat er diverse aanpassingen nodig zijn om aan de strenge noodzakelijke eisen van de internationale autosportfederatie (FIA) te kunnen voldoen. Daarvoor is Van Oranje op zoek naar financiers. Hij liet onlangs weten de kosten voor het organiseren van een Grand Prix, inclusief fee van naar schatting 20 miljoen euro, in totaal op 30 tot 40 miljoen euro te schatten. Voor Zandvoort begint de tijd te dringen voor het vinden van investeerders en sponsors om de noodzakelijke aanpassingen aan het circuit te kunnen realiseren. Halverwege het jaar maakt de FIA de voorlopige kalender voor het seizoen erop immers doorgaans bekend. Indien Van Oranje en de zijnen er niet in slagen de financiering rond te krijgen (premier Mark Rutte verklaarde eerder al geen overheidssubsidie te willen verlenen) wijkt de FOM automatisch uit naar het TT Circuit in Assen. Assen
In Drenthe ligt een draaiboek klaar dat zo geactiveerd kan worden en financieel zonder rijkssteun volledig onderbouwd is: een Britse investeerder staat garant voor de financiering. Het circuit dat 100.000 toeschouwers kan herbergen en jaarlijks decor is voor het grootste eendaagse Nederlandse sportevenement, de TT, behoeft voor de komst van de Formule 1 slechts enkele aanpassingen. Formula One Management Limited wilde desgevraagd niet reageren.
Zandvoort heeft de beste papieren, vanwege de historie en nabijheid van Amsterdam. De FOM heeft dat circuit-eigenaar prins Bernhard van Oranje per brief ook laten weten. Probleem is dat er diverse aanpassingen nodig zijn om aan de strenge noodzakelijke eisen van de internationale autosportfederatie (FIA) te kunnen voldoen. Daarvoor is Van Oranje op zoek naar financiers. Hij liet onlangs weten de kosten voor het organiseren van een Grand Prix, inclusief fee van naar schatting 20 miljoen euro, in totaal op 30 tot 40 miljoen euro te schatten. Voor Zandvoort begint de tijd te dringen voor het vinden van investeerders en sponsors om de noodzakelijke aanpassingen aan het circuit te kunnen realiseren. Halverwege het jaar maakt de FIA de voorlopige kalender voor het seizoen erop immers doorgaans bekend. Indien Van Oranje en de zijnen er niet in slagen de financiering rond te krijgen (premier Mark Rutte verklaarde eerder al geen overheidssubsidie te willen verlenen) wijkt de FOM automatisch uit naar het TT Circuit in Assen. Assen
In Drenthe ligt een draaiboek klaar dat zo geactiveerd kan worden en financieel zonder rijkssteun volledig onderbouwd is: een Britse investeerder staat garant voor de financiering. Het circuit dat 100.000 toeschouwers kan herbergen en jaarlijks decor is voor het grootste eendaagse Nederlandse sportevenement, de TT, behoeft voor de komst van de Formule 1 slechts enkele aanpassingen. Formula One Management Limited wilde desgevraagd niet reageren.