Na een spectaculair einde van het seizoen gebruiken de coureurs de winter om de batterij weer op te laden. Voor ons een goede reden om de hoogte- en dieptepunten van het jaar op een rijtje te zetten. De teams daarentegen zijn druk bezig de auto voor volgend seizoen te prepareren. Vanwege het faillissement zal HRT daar echter geen deel meer van uitmaken. En zien we Giedo volgend jaar in de Caterham racen?

Lees alles over de laatste ontwikkelingen in het nieuwe nummer van Formule 1, dat weer bomvol zit met nieuws, achtergronden, interviews en natuurlijk de mooiste foto’s. Abonnees uit Nederland krijgen tevens het jaaroverzicht 2012 bijgeleverd.

Formule 1 awards
Wie was de beste coureur van het seizoen en welke foto wat het mooist? Wie had de mooiste inhaalactie en welke coureur heeft de mooiste vrouw? Kortom, de winnaars en verliezers van 2012 door de lezers en de redactie.

‘Nationaliteit is niet bepalend bij keuze van coureur’
Eind september werd Cyril Abiteboul aangesteld als CEO van Caterham. Anderhalve maand later werd hij al gepromoveerd tot teambaas. Het riep bij Formule 1 wat vragen op. Want wie is die knakker eigenlijk? En nog belangrijker: helpt hij landgenoot Giedo van der Garde aan een Formule 1-zitje?

Drie keer niks
Sinds 2010 bevolken Caterham, Marussia en HRT de achterhoede van het Formule 1-veld. Drie seizoenen later en een hoop illusies armer is HRT verdwenen en zijn de andere twee nog niets verder gekomen. Daarmee herhaalt de geschiedenis zich, want achttien jaar geleden volgden Forti Corse, Pacific en Simtek dezelfde weg.

Bandenspanning
Het effect van de Pirelli-banden op de races is duidelijk te merken. Veel pitstops, meer inhaalacties en minder voorspelbaarheid. Wat het Pirelli zelf oplevert, is minder zichtbaar. Maar hoewel het Italiaanse bandenmerk veel kritiek te verduren krijgt, slaat de balans volgens autosportchef Paul Hembery positief uit. “Er wordt tenminste weer over banden gesproken”, zegt hij.

Gauw vergeten
Na drie seizoenen valt het doek voor HRT. Het Spaanse team werd onder een ongelukkig gesternte geboren en daarna door opeenvolgende eigenaars als een ongewenst stiefkind doorgegeven, in een vergeefse zoektocht naar rendement voor hun investeringen.

Altijd op de kleintjes letten
Teambaas van Marussia: het lijkt een ondankbare taak, maar John Booth geniet er van. De uit de kluiten gewassen Brit is een liefhebber van autoracen. “En dan is in de Formule 1 zijn het hoogst haalbare, nietwaar?”

Online edities bestellen? https://www.formule1.nl/edities/