Frijns teleurgesteld aan de kant
Peter van Egmond
Linda Vermeeren
28 januari 2013
Robin Frijns was in eerste instantie erg content met zijn contract als test- en reservecoureur bij Sauber. Maar nu het ernaar uitziet dat de Nederlander dit seizoen niet aan rijden toekomt, ziet hij het seizoen somber tegemoet.
Van de jubelstemming na het tekenen van het testcontract is weinig meer over bij Robin Frijns. In Brazilië kondigde Sauber hem aan als test- en reserverijder, sindsdien bleef het akelig stil. Anderhalve week geleden ontving hij eindelijk een telefoontje van de renstal, echter alleen met de boodschap dat zijn aanwezigheid bij de wintertests niet verlangd wordt.
“Ik denk dat ik dit jaar niet veel zal doen”, verklaart Frijns ontgoocheld en teleurgesteld tegenover Formule1. “Op 30 januari ga ik naar de fabriek en hopelijk dat ik daar meer duidelijkheid krijg. Want het is niet alleen de wintertest waar ik niet bij aanwezig hoef te zijn, het ziet er ook niet naar uit dat ik tijdens de vrijdagtrainingen wordt ingezet.”
Frijns heeft de pech dat zijn manager Werner Heinz momenteel in het ziekenhuis ligt met een hernia. De Duitser kan hem dus ook weinig opheldering geven. “Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Sauber heeft geen simulator dus op die manier kan ik geen ervaring opdoen.”
Des te vervelender is het voor de Limburger dat Mercedes nog steeds geen contact met hem heeft opgenomen na zijn DTM-test eind vorig jaar. “Ik heb niks meer gehoord, dus dat belooft ook weinig goeds. Verder heb ik weinig andere alternatieven. Ik vrees dan ook dat het een moeilijk jaar goed worden”, aldus de 21-jarige.
Volgens een woordvoerder van Sauber is het de normale gang van zaken om Frijns tijdens de wintertest langs de kant te houden. “De filosofie van Sauber is om onze twee racecoureurs zo veel mogelijk kilometers te geven als mogelijk. Dat is dermate belangrijk juist omdat er nog maar zo weinig getest wordt.”
“Het is daarnaast ook belangrijk dat onze racecoureurs op vrijdag geen waardevolle tijd verliezen. Robin krijgt de mogelijkheid om bij de technische vergaderingen aanwezig te zijn, met engineers gesprekken aan te gaan en deel te nemen aan ons fitnessprogramma. Dat tezamen zal voor een goede basis voor de toekomst zorgen.”
Gerelateerd nieuws
Column Robin Frijns: ‘Verstappen kan zó meedoen aan Le Mans, maar ook de snelste zijn?’
15 juni 2024 12:01 - Column
’30 miljoen aan sponsorgeld maakt Guanyu Zhou een interessante optie voor Haas’
13 juni 2024 07:00 - Nieuws
Sauber versterkt zich met voormalig Red Bull-technicus in aanloop naar Audi-overname
10 juni 2024 13:55 - Nieuws