De Formule 1 zet de regels voor nieuwe 2017-auto’s door, maar over de nieuwe motorregels is nog geen akkoord bereikt door de politieke top van de sport.

Dat berichten verscheidene media na afloop van vergaderingen van de F1 Strategy Group en Formule 1 Commissie van afgelopen dinsdag. Over de regels voor de 2017-bolides, die sneller moeten zijn en een stoerdere look moeten hebben, was eerder al een principeakkoord bereikt. Het eens worden over de motorregels blijft echter problematisch.

Formula One World Championship 2015, Round 5, Spannish Grand Prix, Barcelona, Spain, Thursday 7 May 2015 - Red Bull Racing RB11 being prepared in the pit garage.

Red Bull had in 2015 grote moeite met het sluiten van een motordeal voor 2016.

De motorfabrikanten zijn door de FIA en commerciële uitbater Bernie Ecclestone opgedragen een reeks problemen op te lossen. Te beginnen met de te hoge prijs en soms lastige beschikbaarheid van klantenmotoren, het vermeende te grote onderlinge verschil in performance tussen de krachtbronnen en het gebrek aan geluid.

Autosport meldt nu dat er binnen de Strategy Group een meerderheid bestond voor een voorstel om deze problemen aan te pakken, maar dat de F1 Commissie – die dit soort plannen moet goedkeuren – dit niet heeft gedaan. De reden hiervoor zou zijn dat er niet genoeg commissieleden aanwezig waren om te stemmen, bericht Motorsport.com.

Volgens deze publicatie zouden bijvoorbeeld de raceorganisatoren, die als belangengroep ook zitting hebben in de F1 Commissie, niet bij de vergadering in Londen aanwezig zijn geweest. Als alternatief zou nu overwogen worden om een digitale stemronde te houden om het plan alsnog goed of af te keuren.

Dat moet dan wel de komende dagen gebeuren, want de motorfabrikanten hebben tot en met 30 april gekregen om zelf met nieuwe motorregels te komen. Lukt dat niet, dan is het mogelijk dat FIA-president Jean Todt en Bernie Ecclestone ingrijpen.

Of het voorstel van de Strategy Group sowieso wordt goedgekeurd, is nog afwachten. Volgens Autosport bestaat er nog verdeeldheid over de voorgestelde wijze en mate om de kosten terug te brengen, net zoals er nog onenigheid zou zijn over de manier waarop gegarandeerd moet worden dat elk team een geschikte motordeal kan sluiten.