Geen tijd om te genieten
Dit was natuurlijk een weekend om snel te vergeten. Het enige leuke aan Barcelona was dat er gigantisch veel Nederlanders waren. Mijn fanclub was er ook. Ze zaten met het maximum attack-spandoek op de tribune. Echt gaaf om te zien. Dat was het enige lichtpuntje. Verder hadden we echt grote problemen.
Je moet oppassen dat je daar niet gefrustreerd door raakt. En gewoon cool blijven. We weten dat we sneller kunnen, dus laten we ons hierdoor niet gek maken. Volgende week ben ik op de fabriek en zullen we alles nog eens uit den treuren analyseren. De motor gaat terug naar Toyota en ook bij ons zal alles nog eens goed gecontroleerd worden. Wat we inmiddels weten is dat er een bepaalde downforce komt als ik boven de 250 kilometer rij. Op één of andere manier word ik daardoor afgeremd. Voor Monaco krijg ik dus een nieuw chassis en een nieuwe motor, dus daarmee moet het probleem opgelost zijn. We kijken ook nog of we volgende week ergens kunnen testen, maar ik weet nog niet zeker of dat ook gaat lukken. Hoe dan ook, ik hoop dat we in Monaco weer goed voor de dag komen. Het is toch een prestige race. Daar kijkt iedereen naar en daar wil je jezelf laten zien. Aan vorig jaar bewaar ik niet zulke goede herinneringen. Daar had ik veel problemen en natuurlijk die spin. Dit jaar moet het beter. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Goed kwalificeren is van levensbelang en goed starten is zodanig nog belangrijker. Monaco is een stratencircuit, waardoor inhalen vrijwel onmogelijk is. Toch verwacht ik dat jullie veel spektakel zullen zien. Voor mij wordt het ook hectisch. Michiel Mol, van Lost Boys, ligt daar met zijn boot. Mensen hebben daar arrangementen voor kunnen kopen. Maar de voornaamste gasten die komen zijn toch sponsors en genodigden. In totaal een mannetje of zestig, zeventig. Op die boot zal ik veel te vinden zijn. En ja, al die mensen willen een praatje met me maken. Dat is niet erg, maar door die drukte heb je niet altijd tijd om te genieten. Op vrijdag bijvoorbeeld wordt er in Monaco nooit geracet, maar echt vrij hebben we daar niet. Ik heb een debriefing met het team en sta verder helemaal ingepland met sponsoractiviteiten. Dat hoort er bij en weet je van tevoren. Maar echt genieten van Monaco zit er dus niet in. Dat moet eigenlijk wel. Zo lang je in de Formule 1 zit moet je het wel waarderen en het bijzondere ervan inzien. Maar persoonlijk ben ik alleen maar bezig met knallen en succesvol zijn. Ik sta niet stil voordat ik dat bereikt heb. De enige juiste instelling volgens mij. Maar wel weer jammer dat ik daardoor niet echt veel van Monaco mee krijg. Het casino heb ik nog nooit van binnen gezien, ik ben niet zo’n goktype. Wat mij het meest ervan aanspreekt is het klimaat en de zee. Ik ben dol op water. Om die redenen zou ik ook best in Monaco willen wonen. Ik houd van boten, heb er zelf ook eentje, maar ik zit er nooit op. Geen tijd. En als ik tijd heb, is het slecht weer in Nederland. Dat is in Monaco wel anders.
Je moet oppassen dat je daar niet gefrustreerd door raakt. En gewoon cool blijven. We weten dat we sneller kunnen, dus laten we ons hierdoor niet gek maken. Volgende week ben ik op de fabriek en zullen we alles nog eens uit den treuren analyseren. De motor gaat terug naar Toyota en ook bij ons zal alles nog eens goed gecontroleerd worden. Wat we inmiddels weten is dat er een bepaalde downforce komt als ik boven de 250 kilometer rij. Op één of andere manier word ik daardoor afgeremd. Voor Monaco krijg ik dus een nieuw chassis en een nieuwe motor, dus daarmee moet het probleem opgelost zijn. We kijken ook nog of we volgende week ergens kunnen testen, maar ik weet nog niet zeker of dat ook gaat lukken. Hoe dan ook, ik hoop dat we in Monaco weer goed voor de dag komen. Het is toch een prestige race. Daar kijkt iedereen naar en daar wil je jezelf laten zien. Aan vorig jaar bewaar ik niet zulke goede herinneringen. Daar had ik veel problemen en natuurlijk die spin. Dit jaar moet het beter. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Goed kwalificeren is van levensbelang en goed starten is zodanig nog belangrijker. Monaco is een stratencircuit, waardoor inhalen vrijwel onmogelijk is. Toch verwacht ik dat jullie veel spektakel zullen zien. Voor mij wordt het ook hectisch. Michiel Mol, van Lost Boys, ligt daar met zijn boot. Mensen hebben daar arrangementen voor kunnen kopen. Maar de voornaamste gasten die komen zijn toch sponsors en genodigden. In totaal een mannetje of zestig, zeventig. Op die boot zal ik veel te vinden zijn. En ja, al die mensen willen een praatje met me maken. Dat is niet erg, maar door die drukte heb je niet altijd tijd om te genieten. Op vrijdag bijvoorbeeld wordt er in Monaco nooit geracet, maar echt vrij hebben we daar niet. Ik heb een debriefing met het team en sta verder helemaal ingepland met sponsoractiviteiten. Dat hoort er bij en weet je van tevoren. Maar echt genieten van Monaco zit er dus niet in. Dat moet eigenlijk wel. Zo lang je in de Formule 1 zit moet je het wel waarderen en het bijzondere ervan inzien. Maar persoonlijk ben ik alleen maar bezig met knallen en succesvol zijn. Ik sta niet stil voordat ik dat bereikt heb. De enige juiste instelling volgens mij. Maar wel weer jammer dat ik daardoor niet echt veel van Monaco mee krijg. Het casino heb ik nog nooit van binnen gezien, ik ben niet zo’n goktype. Wat mij het meest ervan aanspreekt is het klimaat en de zee. Ik ben dol op water. Om die redenen zou ik ook best in Monaco willen wonen. Ik houd van boten, heb er zelf ook eentje, maar ik zit er nooit op. Geen tijd. En als ik tijd heb, is het slecht weer in Nederland. Dat is in Monaco wel anders.
Gerelateerd nieuws