Gemengde reacties op voorstel motorregels 2021
Sutton Images
Daan de Geus
1 november 2017
Volgens Aston Martin, dat zich op een motorproject bezint, slaat de Formule 1 de juiste richting in met de door de FIA voorgestelde motorregels voor 2021. Volgens Mercedes, op motorisch vlak het sterkst sinds de hybride V6-krachtbronnen in 2014 werden geïntroduceerd, vallen er nog wel wat kanttekeningen bij te plaatsen.
“Bemoedigend”, noemt Aston Martin-ceo Andy Palmer de voor 2021 voorgestelde veranderingen in gesprek met Autosport. Volgens Palmer is de Britse sportwagenfabrikant ‘zeer betrokken’ geweest bij de totstandkoming van het FIA-voorstel, waarmee wordt ingezet op goedkopere, luidere en minder complexe motoren. Het eerstgenoemde punt blijft daarbij het belangrijkste voor Aston Martin, benadrukt Palmer. “Hoe de ontwikkelingskosten onder controle worden gehouden om de entree van een onafhankelijke fabrikant mogelijk te maken – en een motorproject levensvatbaar – blijft de sleutel.” Wie minder positief is, is Mercedes-teambaas en -motorsportchef Toto Wolff. “Het concept klinkt vergelijkbaar met de huidige motorformule, maar je moet een compleet nieuwe motor ontwikkelen. Dat betekent dat we tussen 2018 en 2020 gelijktijdig aan twee verschillende motoren moeten werken”, wordt hij door Auto, Motor und Sport geciteerd, doelend op de moeilijkheden en mogelijke kosten. Wolff noemt het voorstel dan ook niet meer dan ‘een beginpunt’ voor verdere gesprekken voor hoe een toekomstige motorformule eruit kan zien. “Daar moeten we het met z’n allen nog verder over hebben”, beklemtoont de teambaas, die tevens stelt dat het huidige voorstel slechts de visie van de FIA is: “En niet van de fabrikanten.” Volgens Wolff zijn er zeker goede kanten aan het huidige voorstel. “Maar het is geen voltreffer”, meent hij. De Oostenrijker vindt het verder belangrijk dat er voor 2021 niet alleen naar de motoren wordt gekeken, maar naar hoe de Formule 1 als totaalplaatje eruit moet komen te zien. Wat de motoren betreft, verwacht hij de komende weken verder te discussiëren met de FIA en andere partijen.
“Bemoedigend”, noemt Aston Martin-ceo Andy Palmer de voor 2021 voorgestelde veranderingen in gesprek met Autosport. Volgens Palmer is de Britse sportwagenfabrikant ‘zeer betrokken’ geweest bij de totstandkoming van het FIA-voorstel, waarmee wordt ingezet op goedkopere, luidere en minder complexe motoren. Het eerstgenoemde punt blijft daarbij het belangrijkste voor Aston Martin, benadrukt Palmer. “Hoe de ontwikkelingskosten onder controle worden gehouden om de entree van een onafhankelijke fabrikant mogelijk te maken – en een motorproject levensvatbaar – blijft de sleutel.” Wie minder positief is, is Mercedes-teambaas en -motorsportchef Toto Wolff. “Het concept klinkt vergelijkbaar met de huidige motorformule, maar je moet een compleet nieuwe motor ontwikkelen. Dat betekent dat we tussen 2018 en 2020 gelijktijdig aan twee verschillende motoren moeten werken”, wordt hij door Auto, Motor und Sport geciteerd, doelend op de moeilijkheden en mogelijke kosten. Wolff noemt het voorstel dan ook niet meer dan ‘een beginpunt’ voor verdere gesprekken voor hoe een toekomstige motorformule eruit kan zien. “Daar moeten we het met z’n allen nog verder over hebben”, beklemtoont de teambaas, die tevens stelt dat het huidige voorstel slechts de visie van de FIA is: “En niet van de fabrikanten.” Volgens Wolff zijn er zeker goede kanten aan het huidige voorstel. “Maar het is geen voltreffer”, meent hij. De Oostenrijker vindt het verder belangrijk dat er voor 2021 niet alleen naar de motoren wordt gekeken, maar naar hoe de Formule 1 als totaalplaatje eruit moet komen te zien. Wat de motoren betreft, verwacht hij de komende weken verder te discussiëren met de FIA en andere partijen.