Bandenleverancier Goodyear is niet geïnteresseerd in een terugkeer in de Formule 1 vanaf 2017. Dat meldt althans Motorsport.com.

Het contract tussen de Formule 1 en huidige leverancier Pirelli loopt eind 2016 af. Verlenging van de deal met de Italiaanse fabrikant is waarschijnlijk, maar desondanks doen geruchten de ronde over andere leveranciers die een instap in de koningsklasse zouden overwegen. Vorige maand werd Michelin al genoemd.

Darren Wells, die bij Goodyear de afdeling in Europa leidt, wil tegenover Motorsport nog niets officieel bevestigen. “De racerij staat centraal in ons bedrijf”, zegt hij. “We bespreken alle mogelijkheden, maar we moeten goed nadenken over onze keuzes.”

Maar Motorsport zegt al zeker te weten dat het Amerikaanse bandenmerk zich liever richt op zijn werkzaamheden in het NASCAR-kampioenschap, en onder andere de LMP2-klasse en het BTCC, waarin het met dochtermerk Dunlop actief is.

De website denkt verder dat Goodyear wel overweegt om bij het vólgende biedingsproces voor het Formule 1-rubber wel een poging te wagen. “Deze week horen jullie er op een of andere manier meer over”, lijkt Wells dat vermoeden te bevestigen.

Goodyear is nog altijd de meest succesvolle bandenleverancier uit de Formule 1-geschiedenis. In 493 Grands Prix werden er 368 overwinningen behaald op het Amerikaanse rubber. Goodyear-coureurs veroverden bovendien 25 wereldtitels. Eind 1998 trok het merk zich terug uit de sport.