‘Grote teams willen kosten gefaseerd terugbrengen’
Daan de Geus
1 mei 2014
De zes Formule 1-teams die deel uitmaken van de invloedrijke F1 Strategy Group willen de kosten over een periode van drie jaar terugbrengen. Dat berichten het Britse Autosport en Duitse Motorsport-Total, twee publicaties die claimen te weten welke maatregelen ze willen invoeren om dit voor elkaar te krijgen.
Hoewel een budget cap definitief van de baan lijkt, aangezien dit is afgeschoten door de F1 Strategy Group – waarin de zes grote teams Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes, Lotus en Williams een front vormden met vertegenwoordigers van de commerciële uitbater FOM en het met twaalf tegen zes stemmen wonnen van de voor een budget cap pleitende FIA – zeggen alle betrokken partijen de kosten nog wel altijd te willen reduceren.
Om dit voor elkaar te krijgen, gaan alle elf Formule 1-team – mede op aandringen van de ‘kleine’ teams Sauber, Force India, Caterham en Marussia, die tevens achter de budget cap stonden – vandaag om de tafel met de FIA en de FOM. In deze vergadering zullen de kostenbesparende maatregelen die de Strategy Group als alternatief voor de budget cap heeft voorgesteld worden besproken, en Autosport en Motorsport-Total zeggen te weten wat ze de komende drie jaar willen veranderen om de kosten te beperken.
2015
Om te beginnen wil de F1 Strategy Group met ingang van 2015 het één en ander versimpelen. Zo wil het dat de voorvleugels minder complex worden, met minder aerondynamische flapjes maar meer ruimte voor sponsorstickers. Ook het tanksysteem en de zogenaamde brake ducts worden wat de Strategy Group betreft versimpeld, terwijl een verbod op bandenwarmers en het zogenaamde FRIC-systeem – dat de voor- en achterwielophanging onderling met elkaar verbindt – de uitgaven van de teams verder moet reduceren. Ook wordt er naar verluidt voorgesteld dat het motor- en versnellingsbakreglement beter aan elkaar gekoppeld worden, wat ervoor moet zorgen dat er minder technici nodig zijn tijdens een raceweekend. Tot slot wil men met ingang van 2015 de ‘nachtklok’ uitbreiden. 2016
Voor het jaar daarna zet de Strategy Group vooral in op kostenbesparing middels de introductie van een aantal standaard onderdelen, zoals door de FIA te ontwikkelen crashstructuren voor de voor- en achterzijde van de bolides en een standaard stuurinstallatie. Tevens wordt er gedacht over standaard deelcomponenten van de aandrijflijn, zoals het differentieel en de aandrijf- en achteras. 2017
Het plan voor 2017 is vervolgens om een standaard actief ophangingssysteem te introduceren, wat het afstellen van de auto’s makkelijker moet maken en er voor moet zorgen dat er bezuinigd kan worden op de ontwikkeling en productie van ophangingsonderdelen, wat een flinke kostenpost is. Daarnaast wordt er gedacht over de introductie van 18 inch (achter)wielen (in plaats van de huidige 13 inch), wat voor een meer spectaculaire aanblik van de bolides moet zorgen. Sportief reglement
Dit laatste voorstel hoort bij een reeks andere voorgestelde veranderingen in het (sportief) reglement waar over wordt nagedacht en die allemaal dienen om de Formule 1 aansprekender te maken voor de fans. Hieronder vallen onder meer plannen om de races te verkorten, de mogelijke introductie van staande herstarts (in plaats van rollende hervattingen van achter de Safety Car) en het eventueel stimuleren van een toename van het aantal pitstops. Welke van deze plannen uiteindelijk worden ingevoerd, is afwachten. Hoewel alle teams tijdens de komende vergadering hun zegje mogen doen, is het duidelijk dat de meningen vooral wat kostenbesparing betreft hevig verdeeld zijn, net zoals er veel onenigheid is over de manier waarop de ‘grote zes’ de toekomst van de sport kunnen bepalen middels hun lidmaatschap van de F1 Strategy Group.
Om te beginnen wil de F1 Strategy Group met ingang van 2015 het één en ander versimpelen. Zo wil het dat de voorvleugels minder complex worden, met minder aerondynamische flapjes maar meer ruimte voor sponsorstickers. Ook het tanksysteem en de zogenaamde brake ducts worden wat de Strategy Group betreft versimpeld, terwijl een verbod op bandenwarmers en het zogenaamde FRIC-systeem – dat de voor- en achterwielophanging onderling met elkaar verbindt – de uitgaven van de teams verder moet reduceren. Ook wordt er naar verluidt voorgesteld dat het motor- en versnellingsbakreglement beter aan elkaar gekoppeld worden, wat ervoor moet zorgen dat er minder technici nodig zijn tijdens een raceweekend. Tot slot wil men met ingang van 2015 de ‘nachtklok’ uitbreiden. 2016
Voor het jaar daarna zet de Strategy Group vooral in op kostenbesparing middels de introductie van een aantal standaard onderdelen, zoals door de FIA te ontwikkelen crashstructuren voor de voor- en achterzijde van de bolides en een standaard stuurinstallatie. Tevens wordt er gedacht over standaard deelcomponenten van de aandrijflijn, zoals het differentieel en de aandrijf- en achteras. 2017
Het plan voor 2017 is vervolgens om een standaard actief ophangingssysteem te introduceren, wat het afstellen van de auto’s makkelijker moet maken en er voor moet zorgen dat er bezuinigd kan worden op de ontwikkeling en productie van ophangingsonderdelen, wat een flinke kostenpost is. Daarnaast wordt er gedacht over de introductie van 18 inch (achter)wielen (in plaats van de huidige 13 inch), wat voor een meer spectaculaire aanblik van de bolides moet zorgen. Sportief reglement
Dit laatste voorstel hoort bij een reeks andere voorgestelde veranderingen in het (sportief) reglement waar over wordt nagedacht en die allemaal dienen om de Formule 1 aansprekender te maken voor de fans. Hieronder vallen onder meer plannen om de races te verkorten, de mogelijke introductie van staande herstarts (in plaats van rollende hervattingen van achter de Safety Car) en het eventueel stimuleren van een toename van het aantal pitstops. Welke van deze plannen uiteindelijk worden ingevoerd, is afwachten. Hoewel alle teams tijdens de komende vergadering hun zegje mogen doen, is het duidelijk dat de meningen vooral wat kostenbesparing betreft hevig verdeeld zijn, net zoals er veel onenigheid is over de manier waarop de ‘grote zes’ de toekomst van de sport kunnen bepalen middels hun lidmaatschap van de F1 Strategy Group.