Haas-teambaas Steiner over het reizen in de F1: ‘Natuurlijk vlieg ik met prijsvechters’
Peter van Egmond
André Venema
5 juli 2018
Haas-teambaas Günther Steiner ziet steeds meer collega’s uitstappen: ambitieus Formule 1-personeel dat het moordende werk- en reisschema van het hogesnelheidscircus onmogelijk kan combineren met een fatsoenlijk gezinsleven. “Formule 1 eist een grote tol.”
Günther Steiner zit vaker in het vliegtuig dan op zijn fiets. De 53-jarige Italiaan woont met vrouw Gertraud en dochter Greta in Mooresville, North Carolina, vlak bij de thuisbasis van zijn werkgever. “Ik ben meer dan 200 dagen per jaar van huis”, vertelt hij. “Ik reis veel op en neer tussen Amerika en Europa, vooral in januari en februari, als het meeste Formule 1-personeel gewoon thuis zit. Maar ik klaag niet hoor”, voegt hij er direct aan toe. “Als ik het niet meer trek of red, moet ik gewoon stoppen. Reizen hoort nu eenmaal bij dit werk. Ik zit al dertig jaar in de autosport, ben eraan gewend. Je hebt een bepaalde mentaliteit nodig om dit werk en al het reizen vol te houden.”
“Behoorlijk. Maar in de Formule 1 zeggen we altijd dat wij de besten zijn, dus moeten we het logistiek ook allemaal maar voor elkaar krijgen, nietwaar? Toch denk ik dat we nu, met 21 Grands Prix in een seizoen, op het punt zijn aangekomen dat mensen sneller uitstappen, omdat ze hun gezinsleven niet langer kunnen combineren met dit werk. Het wordt te veel. Als er nog meer races bij komen, zoals Liberty Media misschien wil, wordt dat voor veel mensen een grote worsteling. In het huidige financiële klimaat vind ik 21 Grands Prix wel de limiet. Als we met hetzelfde budget blijven werken lukt het geheid niet de kalender uit te breiden.” Ben je voorstander van meer Grands Prix?
“We moeten uitkijken dat we de markt niet overspoelen met races, want er komt een moment dat mensen zeggen: waarom zou ik nu gaan kijken, ik heb vorige week al een race gezien? Dan is er dus geen opwinding. Het is een dunne lijn waarop de Formule 1 balanceert, maar in mijn opinie hebben we de grens bereikt. 25 races gaat ook niet gebeuren, is logistiek onmogelijk. Dat weet Liberty wel.” Je bent bijna constant onderweg. Word je nooit moe?
“Tuurlijk, maar dan ga ik slapen en ben ik weer fit, haha. Kijk, bij intercontinentale vluchten vlieg ik businessclass. Dat is noodzakelijk als je zo veel onderweg bent. Meestal lukt slapen dan vrij goed. Maar op korte vluchten zit ik ook gewoon achterin, hoor. En natuurlijk vlieg ik met prijsvechters. Ik vlieg met alles, ben niet zo verwend.” Het complete interview met Günther Steiner over het moordende reisschema van de Formule 1, de menselijke tol en de vergelijking met het door Amerika rondtrekkende NASCAR lees je in de FORMULE 1 Special ‘Het reizende wereldcircus’. De Special is nu in de winkel te koop of hier online te bestellen. Meer over dit unieke bewaarnummer lees je hier.
Het reis- en werkschema van de Formule 1 is moordend en strak.“Behoorlijk. Maar in de Formule 1 zeggen we altijd dat wij de besten zijn, dus moeten we het logistiek ook allemaal maar voor elkaar krijgen, nietwaar? Toch denk ik dat we nu, met 21 Grands Prix in een seizoen, op het punt zijn aangekomen dat mensen sneller uitstappen, omdat ze hun gezinsleven niet langer kunnen combineren met dit werk. Het wordt te veel. Als er nog meer races bij komen, zoals Liberty Media misschien wil, wordt dat voor veel mensen een grote worsteling. In het huidige financiële klimaat vind ik 21 Grands Prix wel de limiet. Als we met hetzelfde budget blijven werken lukt het geheid niet de kalender uit te breiden.” Ben je voorstander van meer Grands Prix?
“We moeten uitkijken dat we de markt niet overspoelen met races, want er komt een moment dat mensen zeggen: waarom zou ik nu gaan kijken, ik heb vorige week al een race gezien? Dan is er dus geen opwinding. Het is een dunne lijn waarop de Formule 1 balanceert, maar in mijn opinie hebben we de grens bereikt. 25 races gaat ook niet gebeuren, is logistiek onmogelijk. Dat weet Liberty wel.” Je bent bijna constant onderweg. Word je nooit moe?
“Tuurlijk, maar dan ga ik slapen en ben ik weer fit, haha. Kijk, bij intercontinentale vluchten vlieg ik businessclass. Dat is noodzakelijk als je zo veel onderweg bent. Meestal lukt slapen dan vrij goed. Maar op korte vluchten zit ik ook gewoon achterin, hoor. En natuurlijk vlieg ik met prijsvechters. Ik vlieg met alles, ben niet zo verwend.” Het complete interview met Günther Steiner over het moordende reisschema van de Formule 1, de menselijke tol en de vergelijking met het door Amerika rondtrekkende NASCAR lees je in de FORMULE 1 Special ‘Het reizende wereldcircus’. De Special is nu in de winkel te koop of hier online te bestellen. Meer over dit unieke bewaarnummer lees je hier.
Gerelateerd nieuws
’30 miljoen aan sponsorgeld maakt Guanyu Zhou een interessante optie voor Haas’
13 juni 2024 07:00 - Nieuws