Häkkinen voorziet mooie strijd: ‘Verstappen doorbreekt eindelijk de Mercedes-dominantie’
Laurens Stade
8 augustus 2019
Oud-Formule 1-coureur Mika Häkkinen is enthousiast over het gevecht tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen in Hongarije. Dat gevecht maakt voor de Fin duidelijk dat het verschil tussen Mercedes en Red Bull minimaal is. De tweevoudig wereldkampioen ziet ook dat Ferrari van race tot race niet competitief genoeg is.
”Na een heel spannend gevecht tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in Hongarije gaat de Formule 1 in goede staat de zomerstop in”, begint Häkkinen zijn column voor Unibet. ”Het wereldkampioenschap mag dan wel gedomineerd worden door Mercedes in de eerste seizoenshelft, maar de afgelopen vier races waren opwindend, onvoorspelbaar en memorabel.”
Als een van de redenen dat het zo onvoorspelbaar was noemt de tweevoudig wereldkampioen de opkomst van Red Bull. ”Ze hebben van hun auto een race-winnaar gemaakt, waardoor Verstappen in Oostenrijk en Duitsland kon winnen. In Hongarije kon niet duidelijker blijken hoe klein de verschillen tussen Red Bull en Mercedes zijn. Het leverde een fascinerend gevecht op tussen Max en Lewis.”
Lees ook: Hamilton: ‘Ik genoot van het leuke en respectvolle gevecht met Verstappen’
‘Kan Max niet de schuld geven’
In Hongarije schreef de 21-jarige Nederlander geschiedenis door zijn allereerste poleposition te pakken. ”Het is bizar om te bedenken dat Max nooit eerder op pole stond aangezien het zijn vijfde Formule 1-seizoen is en hij al zeven overwinningen op zijn naam heeft. Zijn kwalificatieronde op de zaterdag in Hongarije was heel indrukwekkend. De auto paste goed bij het hoge downforce circuit, maar het verschil met Bottas was slechts achttien duizendsten. Mercedes had uitgerekend dat dat een verschil is van 1,06 meter op de finishlijn!” Tijdens de race kwam Mercedes met een tactische meesterzet. Hamilton werd voor de tweede keer naar binnen gehaald en ging naar de medium banden. Het leverde hem de zege op, maar er kwamen ook vragen over de strategie van Red Bull. ”Veel mensen vroegen zich af waarom Red Bull niet ook voor een tweede stop ging. Maar dit zou ze vrijwel zeker achter Hamilton hebben gebracht. Soms is de baanpositie echt alles, en je kan Max niet de schuld geven dat hij hoopte om de leiding nog te kunnen behouden. Het probleem was dat zijn harde banden op het einde gewoon op waren, en hij kon zich niet verdedigen tegen Hamilton”, aldus de tweevoudig wereldkampioen. Lees ook: Horner: ‘Mercedes kan titel alleen nog verliezen door het enorm te verkloten’ ‘Anders dan eerste seizoenshelft’
Ferrari kwam tijdens de race in Hongarije ongeveer een seconde per ronde tekort op Verstappen en Hamilton. De Flying Finn verwacht dat de Italiaanse renstal na de zomerstop beter zal zijn. ”In Hongarije reden ze een andere race. Ze zouden in Spa en Monza weer mee kunnen strijden, omdat daar de topsnelheid belangrijk is. Maar het is duidelijk dat de auto van race tot race niet competitief genoeg is. Ze konden Mercedes niet verslaan, en nu liggen ze ook achter op de Red Bull als we het hebben over prestaties”, aldus de oud-Formule 1-coureur. Häkkinen verwacht dat de tweede helft van het seizoen heel anders zal zijn dan de eerste. ”Ik verwacht dat Ferrari heel hard zal pushen in Spa en Monza, maar Red Bull en Mercedes zullen hun auto’s ook blijven doorontwikkelen. Mercedes kan haar dominantie niet meer als vanzelfsprekend beschouwen.”
In Hongarije schreef de 21-jarige Nederlander geschiedenis door zijn allereerste poleposition te pakken. ”Het is bizar om te bedenken dat Max nooit eerder op pole stond aangezien het zijn vijfde Formule 1-seizoen is en hij al zeven overwinningen op zijn naam heeft. Zijn kwalificatieronde op de zaterdag in Hongarije was heel indrukwekkend. De auto paste goed bij het hoge downforce circuit, maar het verschil met Bottas was slechts achttien duizendsten. Mercedes had uitgerekend dat dat een verschil is van 1,06 meter op de finishlijn!” Tijdens de race kwam Mercedes met een tactische meesterzet. Hamilton werd voor de tweede keer naar binnen gehaald en ging naar de medium banden. Het leverde hem de zege op, maar er kwamen ook vragen over de strategie van Red Bull. ”Veel mensen vroegen zich af waarom Red Bull niet ook voor een tweede stop ging. Maar dit zou ze vrijwel zeker achter Hamilton hebben gebracht. Soms is de baanpositie echt alles, en je kan Max niet de schuld geven dat hij hoopte om de leiding nog te kunnen behouden. Het probleem was dat zijn harde banden op het einde gewoon op waren, en hij kon zich niet verdedigen tegen Hamilton”, aldus de tweevoudig wereldkampioen. Lees ook: Horner: ‘Mercedes kan titel alleen nog verliezen door het enorm te verkloten’ ‘Anders dan eerste seizoenshelft’
Ferrari kwam tijdens de race in Hongarije ongeveer een seconde per ronde tekort op Verstappen en Hamilton. De Flying Finn verwacht dat de Italiaanse renstal na de zomerstop beter zal zijn. ”In Hongarije reden ze een andere race. Ze zouden in Spa en Monza weer mee kunnen strijden, omdat daar de topsnelheid belangrijk is. Maar het is duidelijk dat de auto van race tot race niet competitief genoeg is. Ze konden Mercedes niet verslaan, en nu liggen ze ook achter op de Red Bull als we het hebben over prestaties”, aldus de oud-Formule 1-coureur. Häkkinen verwacht dat de tweede helft van het seizoen heel anders zal zijn dan de eerste. ”Ik verwacht dat Ferrari heel hard zal pushen in Spa en Monza, maar Red Bull en Mercedes zullen hun auto’s ook blijven doorontwikkelen. Mercedes kan haar dominantie niet meer als vanzelfsprekend beschouwen.”
Gerelateerd nieuws
Verstappen nog steeds in trek bij Mercedes: ‘Toekomst van Russell in gevaar’
18 juni 2024 17:15 - Nieuws
Verstappen kijkt uit naar GP van Spanje: ‘Dit momentum nog even behouden’
18 juni 2024 15:15 - GP Spanje
‘Red Bull wil controversiële ‘flexi-wings’ van Ferrari en McLaren kopiëren’
18 juni 2024 14:40 - Nieuws