Vincent Sondermeijer
16 oktober 2014
Tijdens de verregende Grand Prix van Japan is eens te meer duidelijk geworden dat de regenbanden van Pirelli flink te wensen overlaten, vinden Lewis Hamilton en Sebastian Vettel.
De regencompound voert dit seizoen bij een snelheid van 300 km/h 65 liter water per seconde af in plaats van 50. Een vooruitgang zou je zeggen – maar er schuilt een probleem achter. Vettel: “Het probleem is dat de regenband maar een heel beperkt window heeft waarin hij effectief is.” Zodra de regenbanden de meeste plassen van de racelijn hebben verwijderd, zijn de intermediates sneller, zegt Vettel. “Dus zet je die dan onder je auto, maar daarbij neem je wel een risico.”
Collega Hamilton valt de Duitser bij. “De regenbanden moeten het water van de baan halen, en ons ondertussen niet dwingen om op de veel snellere intermediates de baan op te gaan terwijl dat eigenlijk niet verantwoord is.” De slicks worden door Pirelli volop doorontwikkeld, maar de natweerbanden vallen er een beetje naast, zegt Hamilton. Geen wonder dat de Mercedes-coureur niet zo enthousiast is over het regenrubber: “Het is geen geheim dat het niet bepaald geweldige banden zijn. Ze zijn minder effectief dan de regenbanden van Bridgestone.”
Pirelli
Pirelli laat bij monde van chef racesport Paul Hembery weten dat het de regenbanden niet als groot probleem ziet, maar dat het open staat voor veranderingen als dat nodig is. “Dit zijn allemaal opmerkingen van coureurs, die ze niet via een officiële weg gemaakt hebben. Als we door de teams en de FIA gevraagd zouden worden de technische specificaties van de regenband aan te passen, dan doen we dat meteen.”
Hembery benadrukt dat Pirelli niet over één nacht ijs gaat als het op de Formule 1-banden aankomt. “We doen alleen aanpassingen als daar een goede technische grond voor is, en niet op basis van de uitspraken van één persoon. Niet iedereen denkt er immers hetzelfde over.” Binnenkort komt het Pirelli-team weer bij elkaar, en de regenbanden zullen dan besproken worden, zegt Hembery. “We staan altijd open voor verandering, maar op dit moment zien we daar de noodzaak bij de regenband nog niet voor in.”
Gerelateerd nieuws
Pitstopstrategie en banden: dit zijn de opties voor Verstappen en co in Bahrein
02 maart 2024 13:49 - GP Bahrein 2024