Sutton Images
Daan de Geus
14 november 2017
Wereldkampioen Lewis Hamilton vindt het maar niks dat er in 2018 per coureur nog maar drie motoren voor het hele seizoen gebruikt mogen worden. Ook de toename in gewicht van de bolides maakt hem niet bepaald enthousiast.
Momenteel mag elke coureur conform het reglement maximaal vier motorexemplaren gebruiken voor er gridstraffen volgen voor het wisselen van motoronderdelen, maar dat aantal gaat in 2018 naar drie, terwijl er een race bij komt op de kalender en het aantal Grands Prix van 20 naar 21 gaat.
“Ik vind dat echt geen goed idee, dat de limiet op drie motoren komt te liggen”, wordt Hamilton geciteerd door de BBC. “Het zuigt”, zegt hij zelfs, omdat hij vindt dat racen in de Formule 1 juist minder om materiaal sparen moet draaien: “De races zouden veel meer sprints moeten zijn.”
Hamilton bedoelt daarmee dat er niet vaak de hele race lang volle bak gereden wordt door de coureurs, die doorgaans behalve hun motor(onderdelen) ook de versnellingsbak moeten sparen en natuurlijk aan de bandenslijtage en het brandstofgebruik moeten denken.
Mercedes-coureur Hamilton kon zondag in Brazilië wel volle bak rijden, maar dat kwam omdat zijn team hem na een crash in de kwalificatie een compleet nieuwe motor had gegeven. Die motor hoefde ook nog eens maar twee races mee te gaan.
Hamilton genoot van de inhaalrace die hij zondag reed, vertelde hij na afloop. “Het was erg leuk, het leek wel karten”, grijnsde de Brit. Hamilton herhaalt tegenover de BBC dat dit ook is wat coureurs willen – voluit gaan – maar volgens hem is dat een zeldzaamheid.
“Kijk naar de jongens die in Brazilië vooraan reden”, oppert hij. “Zij waren hun auto’s en snelheid de hele race aan het managen, hetgeen volgens mij niet bepaald spannend is om naar te kijken. De spannendste races – waaronder met name regenraces – zijn immers die waarin dat geen rol speelt.”
In 2018 wordt het volgens Hamilton echter alleen maar moeilijker voor coureurs om voluit te gaan en “elke ronde aan te vallen met snelle, wendbare auto’s”. Als reden daarvoor wijst hij niet alleen naar de strengere motorregels, maar ook de toename van gewicht door de introductie van de halo.
De cockpitbeschermer weegt ongeveer tien kilo, al gaat het minimumgewicht van de auto’s, inclusief coureur, maar van 728 naar 734 kilo omhoog. Dat is echter hoe dan ook veel te zwaar, meent Hamilton. “De auto wordt volgend jaar echt een bus, het wordt haast een NASCAR”, zegt Hamilton, al weegt een NASCAR alsnog een stukje meer – met een totaalgewicht rond de 1500 kilo.