Honda: ‘Drie motoren per coureur in 2018 is te weinig’
Sutton Images
Daan de Geus
4 januari 2018
Het met ingang van dit seizoen terugbrengen van het aantal per coureur te gebruiken motorexemplaren van vier naar drie is ‘onredelijk’. Dat meent Honda.
De omstreden beslissing is doorgevoerd ondanks protesten van onder meer Red Bull en Mercedes-coureur en wereldkampioen Lewis Hamilton. “Het is een erg zware regel”, wordt ook de voormalige Honda-topman Yusuke Hasegawa nu vervolgens geciteerd door Autosport.
Hasegawa, die inmiddels is vervangen aan het hoofd van het motorproject van de Japanse fabrikant, noemt de limiet zelfs onredelijk: “Uit technisch oogpunt wordt het heel moeilijk eraan te voldoen.”
“Het is natuurlijk wel mogelijk, maar dan moeten we de performance ver terugschroeven. Als we onze motoren tweeduizend toeren minder laten draaien, redden we het wel, maar wat is het punt daarvan?”, vraagt hij zich hardop af.
Dat juist Honda zich uitspreekt tegen de regelwijziging, is niet verrassend. Van de vier motorfabrikanten, had Honda in 2017 veruit de meeste betrouwbaarheidsproblemen – de coureurs van haar toenmalige klantenteam McLaren kregen uiteindelijk 380 plekken gridstraf opgelegd voor het wisselen van motoronderdelen. Vanaf dit jaar werkt Honda niet meer met McLaren, maar Toro Rosso.
Toch zijn het niet alleen Honda en Toro Rosso voor wie de regel slecht nieuws is, stelt Hasegawa. “Renault had ook moeilijkheden”, doelt hij op de fabrikant wiens teams 320 plekken gridstraf verzamelden. Het lijkt dus vooral gunstig voor Mercedes en Ferrari, al speelt volgens Hasegawa voor alle fabrikanten mee dat ze minder updates kunnen brengen, omdat ze minder mogen wisselen.
‘Reservemotor’
Honda begint 2018 overigens met een doorontwikkeling van haar 2017-concept, zo heeft het aangegeven. Het heeft de late 2017-specificatie van haar hybride V6-turbo daarbij nog achter de hand, mocht de betrouwbaarheid van de 2018-versie tegenvallen. Motorexemplaren?
Conform het technisch reglement van de Formule 1 bestaat elke motor uit zes verschillende componenten: de verbrandingsmotor, turbo, MGU-H, MGU-K, het energieopslagsysteem en de ECU. Elke coureur mag dit jaar maximaal drie stuks van elk onderdeel gebruiken alvorens er gridstraffen volgen voor het wisselen daarvan.
Honda begint 2018 overigens met een doorontwikkeling van haar 2017-concept, zo heeft het aangegeven. Het heeft de late 2017-specificatie van haar hybride V6-turbo daarbij nog achter de hand, mocht de betrouwbaarheid van de 2018-versie tegenvallen. Motorexemplaren?
Conform het technisch reglement van de Formule 1 bestaat elke motor uit zes verschillende componenten: de verbrandingsmotor, turbo, MGU-H, MGU-K, het energieopslagsysteem en de ECU. Elke coureur mag dit jaar maximaal drie stuks van elk onderdeel gebruiken alvorens er gridstraffen volgen voor het wisselen daarvan.