Sutton Images
Daan de Geus
17 augustus 2015
McLarens motorleverancier Honda komt in Spa met haar laatste motorupdate van het jaar. De verbeteringen aan de V6 moeten de krachtbron op het niveau van die van Ferrari brengen, stelt Honda.
Naar aanleiding van haar optreden in de Grand Prix van Hongarije, waarin de Honda-motor volgens Arai ‘veel beter’ was dan de V6 van het eveneens rivaliserende Renault, durft Honda’s motorsportchef Yasuhisa Arai in gesprek met Autosport het evenaren van Ferrari als doel te noemen voor Spa.
Volgens Arai is het uitgesloten dat Honda haar motor dit seizoen nog zoveel kan verbeteren dat deze ineens even goed is als de dominante Mercedes-krachtbron, maar Ferrari is bij te halen volgens de Japanner: “We komen in Spa met de derde specificatie van onze krachtbron en deze zou net zo sterk moeten zijn als de Ferrari-motor”, verklaart Arai, die erkent dat Honda dus ‘een grote stap moet zetten’, al doet dat dus niet af aan haar streven.
Volgens Autosport is een verbeterde verbrandingsmotor onderdeel van de de Spa-upgrade, welke zoals Arai aangeeft de laatste update is waar Honda dit seizoen mee komt. Wel zal Honda daarna nog met enkele kleinere aanpassingen komen, verklapt Arai. Met de vierde specificatie, waarvan de ontwikkeling gedurende de winterstop afgerond moet worden, hoopt Honda in 2016 vervolgens op hetzelfde niveau te zitten als Mercedes.
McLaren
Wat Arai verder nog stelt, is dat het McLaren MP4-30-chassis het potentieel van de Honda-motor heeft verhuld. Na analyse is volgens de Japanner gebleken dat de bolide ‘qua mechanische grip en aerodynamica behoorlijk achterblijft bij bijvoorbeeld de Red Bull’. “Het chassis moet verder ontwikkeld en afgesteld worden. Er is de nodige finetuning vereist. Door problemen met de betrouwbaarheid van de motor zijn er tijdens de wintertests echter veel nieuwe onderdelen geïntroduceerd op de auto en al dat testwerk moest tijdens vrije trainingen worden gedaan”, zo verklaart hij de testachterstand waar het team uit Woking mee kampt.
Wat Arai verder nog stelt, is dat het McLaren MP4-30-chassis het potentieel van de Honda-motor heeft verhuld. Na analyse is volgens de Japanner gebleken dat de bolide ‘qua mechanische grip en aerodynamica behoorlijk achterblijft bij bijvoorbeeld de Red Bull’. “Het chassis moet verder ontwikkeld en afgesteld worden. Er is de nodige finetuning vereist. Door problemen met de betrouwbaarheid van de motor zijn er tijdens de wintertests echter veel nieuwe onderdelen geïntroduceerd op de auto en al dat testwerk moest tijdens vrije trainingen worden gedaan”, zo verklaart hij de testachterstand waar het team uit Woking mee kampt.