Honda rekent op nieuwe gridstraffen voor Button en Alonso
Mischa Bijenhof
30 juni 2015
Fernando Alonso voor de komende Grand Prix van Groot-Brittannië vrijwel zeker een gridstraf wegens een motorwissel. Ook Jenson Button moet waarschijnlijk met een nieuwe motor starten.
Alonso was tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in de eerste ronde betrokken bij een fors ongeluk met Kimi Räikkönen. Daarbij werd niet alleen het nieuwe aerodynamische pakket dat McLaren had meegebracht in een klap verwoest, maar liep ook de motor achterin Alonso’s McLaren flinke schade op. Honda heeft vastgesteld dat waarschijnlijk de gehele motor, inclusief ERS-componenten en de turbo, moeten worden vervangen. De kans is groot dat Alonso daardoor opnieuw een gridstraf, en een aanvullende tijdstraf zal krijgen. Voor Jenson Button ziet het er niet veel beter uit. De Brit kreeg in Oostenrijk een nieuwe motor en de daarmee gepaarde straffen – net als Alonso moest hij een recordaantal van 25 startplaatsen inleveren – maar in de race viel hij al snel uit door een kapotte sensor. Hoewel Honda verklaarde de Brit na acht ronden uit voorzorg naar binnen te hebben gehaald om de sputterende motor niet te beschadigen, lijkt de Honda-krachtbron het handjevol ronden toch niet ongeschonden te hebben doorstaan. Het team neemt waarschijnlijk op vrijdag de beslissing of er een hele nieuwe motor, of alleen nieuwe onderdelen zullen worden ingezet. In beide gevallen zal dat leiden tot een gridstraf, die in het geval van de doorgaans toch al vrij ver naar achteren gekwalificeerde McLaren-coureur wordt omgezet in een drivetrough- of stop en go-straf.
Alonso was tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in de eerste ronde betrokken bij een fors ongeluk met Kimi Räikkönen. Daarbij werd niet alleen het nieuwe aerodynamische pakket dat McLaren had meegebracht in een klap verwoest, maar liep ook de motor achterin Alonso’s McLaren flinke schade op. Honda heeft vastgesteld dat waarschijnlijk de gehele motor, inclusief ERS-componenten en de turbo, moeten worden vervangen. De kans is groot dat Alonso daardoor opnieuw een gridstraf, en een aanvullende tijdstraf zal krijgen. Voor Jenson Button ziet het er niet veel beter uit. De Brit kreeg in Oostenrijk een nieuwe motor en de daarmee gepaarde straffen – net als Alonso moest hij een recordaantal van 25 startplaatsen inleveren – maar in de race viel hij al snel uit door een kapotte sensor. Hoewel Honda verklaarde de Brit na acht ronden uit voorzorg naar binnen te hebben gehaald om de sputterende motor niet te beschadigen, lijkt de Honda-krachtbron het handjevol ronden toch niet ongeschonden te hebben doorstaan. Het team neemt waarschijnlijk op vrijdag de beslissing of er een hele nieuwe motor, of alleen nieuwe onderdelen zullen worden ingezet. In beide gevallen zal dat leiden tot een gridstraf, die in het geval van de doorgaans toch al vrij ver naar achteren gekwalificeerde McLaren-coureur wordt omgezet in een drivetrough- of stop en go-straf.