Nico Hülkenberg stelt dat het nog te vroeg is om te zeggen of hij de juiste keuze heeft gemaakt door Force India in plaats van Lotus te gaan, ondanks de huidige situatie waarin Lotus verkeert.

In tegenstelling tot Hülkenbers team Force India, dat haar auto op tijd af had en meedeed aan de eerste wintertest, moest Lotus de eerste test missen, wat mede veroorzaakt werd doordat het vertraging had opgelopen bij de ontwikkeling van haar nieuwe bolide, de E22.

Lotus – dat de E22 inmiddels overigens af heeft en vandaag een shakedown geeft in Jerez – heeft echter ook problemen op andere vlakken. Zo heeft teambaas Eric Boullier de renstal verlaten, net als een flink aantal personeelsleden, terwijl er tevens geruchten de ronde doen over de naar verluidt lastige financiële situatie waarin het team verkeert en de eigendomssituatie.

Of Hülkenberg zich daarom gelukkig prijst dat hij niet naar Lotus – wat een reële optie was – maar Force India is gegaan, laat de van Sauber overgekomen coureur in gesprek met Autosport echter in het midden. “Het is lastig te zeggen of ik de juiste keuze heb gemaakt, want er is op het moment nog veel onduidelijk, ook met betrekking tot Lotus”, erkent hij.

“Ik heb geen idee of alles wat zich binnen dat team afspeelt invloed heeft op hun prestaties op de baan”, geeft de Duitser aan. “We moeten maar afwachten hoe het voor ze uitpakt en hoe ze er straks op staan.”

Over zijn terugkeer bij Force India, waar Hülkenberg voor zijn Sauber-tijd al eens eerder werkzaam was, is de coureur vooralsnog positief. “Het team is duidelijk gegroeid in het jaar dat ik weg was. De fabriek en infrastructuur zijn een stuk groter, was positieve tekens zijn’.”

Hülkenberg en Lotus
Hülkenberg was gedurende 2013 lange tijd met Lotus in gesprek over een zitje. Zijn aanstelling was echter afhankelijk van de financiën van Lotus, dat schermde met een deal met investeringsmaatschappij Quantum Motorsports.

Toen die deal maar niet rondkwam, zette Hülkenberg Lotus uit zijn hoofd. Het team sloot daarop een deal met Pastor Maldonado en diens sponsor PDVSA, ter compensatie van de uiteindelijk niet rondgekomen deal met Quantum, terwijl Hülkenberg naar Force India ging.