Na een wat moeizaam begin van het seizoen hebben Jarno Trulli en Toyota niet alleen de juiste ingrediënten voor succes gevonden, maar er ook een smakelijk geheel van gemaakt. In Frankrijk reed de Italiaan naar het podium. Voor het eerst sinds begin 2005.In de tussentijd hebben team en coureur niet hun makkelijkste periode in de Formule 1 meegemaakt. Ondanks een enorm budget slaagde Toyota er maar niet in een goede auto te bouwen en hoe langer de goede resultaten uitbleven, des te meer werd er getwijfeld aan het talent van Trulli.

Een grote prater zal de Toyota-coureur misschien wel nooit worden en ook blijft het de vraag of de Japanse renstal erin zal slagen de harten van de racefans te veroveren, feit is dat beiden een goed seizoen meemaken. Een seizoen dat bekroond moet worden met de vierde plek in het constructeurs-WK, vindt Trulli.

Na de podiumsuccessen in Frankrijk en Hongarije, waar teammaat Timo Glock derde werd, wist je te melden dat Toyota terug is op het niveau van 2005. Wat is er in de tussentijd gebeurd, is er iets fout gegaan?

Jarno Trulli: ,,Er is niet specifiek iets fout gegaan. We hebben onze bolide, ook al veranderde die misschien niet spectaculair, continu doorontwikkeld. De andere teams deden precies hetzelfde. Blijkbaar hebben zij dat die seizoenen beter gedaan. Langzaam maar zeker beginnen nu ook bij ons de puzzelstukjes op hun plek te vallen. Dat stelde ons in staat twee keer goed te scoren. We presteren weer naar onze mogelijkheden en dat is erg belangrijk.”

Niet alleen is Toyota volgens jou terug op het niveau van 2005, ook zei je dat het team haar top nog niet heeft bereikt. Waar ligt de top van Toyota dan wel?

,,Het is moeilijk om daar concreet antwoord op te geven. Lukt het dan niet, dan word je daar op afgerekend. Waar ik voor mezelf niet aan twijfel, is dat Toyota ongelooflijk veel potentieel herbergt. En waar Toyota’s top dan ligt? Tsja… We willen winnen, dat is ons ultieme doel. Maar ik heb geen idee hoelang het duurt voor het zover is.”

Geld is het probleem niet bij Toyota, dat is overduidelijk. Desondanks is geld blijkbaar geen garantie voor succes. In moeilijke tijden wees je er telkens op dat het team, dat pas in 2002 is begonnen, relatief jong was. Waarom is ervaring zo belangrijk in de Formule 1?

,,Niet alleen in de Formule 1 is ervaring belangrijk. Hetzelfde geldt voor het alledaagse leven. Van fouten maken en ervaringen opdoen krijg je nieuwe inzichten, leer je dingen bij. Zo gaat dat ook in de autosport. De kunst is om die geleerde lessen en opgedane ervaringen zo toe te passen dat je niet opnieuw in de fout gaat.”

Over rijpen gesproken. Jij houdt je bezig met wijn. Wijn moet rijpen zodat de smaak beter wordt. Geldt hetzelfde voor Toyota, rijpt het team met de jaren en boekt het daardoor betere resultaten?

,,Je koppelt twee verschillende werelden aan elkaar. Lastig, even denken… Het is een beetje te vergelijken, maar meer niet. Het komt vooral door de ervaring. Omdat Toyota nu langer in de Formule 1 actief is, presteert het niet automatisch beter. Was het maar waar. Je moet eerst tegen een muur aanlopen en daarna een manier vinden om over die muur te klimmen. Ervaring helpt daarbij, maar je moet wel blijven nadenken.”

Toyota is tevreden als het team in het constructeurs-WK op de vierde plek finisht. Waarom is die positie zo belangrijk voor het team?

,,Omdat we onszelf voor het seizoen begon ten doel hebben gesteld als vierde te finishen en het is altijd fijn je doelstellingen te behalen. Op welk niveau dan ook. Voor ons is dat vierde worden in het constructeurs-WK. Plus dat we dit keer de kansen hebben om onze doelen te verwezenlijken. Die kans mogen we niet laten liggen.”

,,Als je een kans hebt, moet je die namelijk aangrijpen. Dat maakt het de investering van het harde werken waard. En dat is alleen maar positief voor het team. De topdrie, Ferrari, McLaren en BMW Sauber, is voor ons niet te achterhalen. Kunnen we direct achter hen eindigen, dan is dat mooi. Daarom wil ik zelf graag zevende worden in het WK. Dan hebben we naar onze mogelijkheden gepresteerd en alles eruit gehaald.”

Even iets anders: we hebben dit seizoen nog niemand gehoord over de zogeheten Trulli-train. Doet je dat goed?

,,Daar heb ik me echt nog nooit een moment druk om gemaakt…”

Waar ik eigenlijk naartoe wil is dat mensen met hun kritiek er eigenlijk een tweede keer over moeten nadenken. Omdat ze in feite zeggen dat je in de kwalificatie beter presteert dan je zou kunnen, dat is het begin van het hele verhaal…

,,Dat is correct. Vaak slaagde ik erin mijn auto voor snellere bolides van andere teams te kwalificeren. Nu we zelf ook een heel aardig tempo kunnen rijden in de races valt dat misschien niet zo op. Omdat ik mensen niet meer in de weg zit, simpel gezegd. Schijnbaar lukt het me in de kwalificatie vaak maximaal te presteren. Precies op het randje, natuurlijk niet erover. Of het heeft met ervaring te maken. Dat is de verklaring die ik er nu voor zou geven. Waarom het daarvoor al zo goed ging in de kwalificatie, dat weet ik niet.”