Kleine teams willen crisis voor seizoensfinale oplossen
Daan de Geus
4 november 2014
‘In Abu Dhabi moet alles geregeld zijn’. Met die woorden maakt Lotus-eigenaar Gérard Lopez duidelijk dat de kleine teams de financiële crisis in de Formule 1 nog voordat het seizoen erop zit willen oplossen.
Volgens Lopez en zijn collega-teambazen en -eigenaren van Sauber en Force India moet het ijzer gesmeed worden nu het heet is en mag er geen tijd verspild worden bij het zoeken naar en vinden van een oplossing voor de financiële problemen van de kleinere teams.
Na het al dan niet tijdelijke wegvallen van Caterham en Marussia zijn zowel de Formule 1-organisatie onder aanvoering van Bernie Ecclestone alsmede grote teams als Ferrari, Red Bull, Mercedes en McLaren onder druk komen te staan om meer te doen voor de financieel minder daadkrachtige teams. Dit om te voorkomen dat er nog meer renstallen afhaken en de grid steeds kleiner wordt.
Eén van de meest besproken en meest logische oplossingen is om de kleinere formaties meer geld uit de pot met entreegeld te geven. De topteams – die door hun betere prestaties ook al meer geld uit de prijzenpot opstrijken – gaan namelijk met het grootste deel van het entreegeld aan de haal, en de restjes waarmee teams als Lotus, Sauber en Force India het moeten doen zijn niet meer genoeg aangezien de kosten flink zijn toegenomen.
Bernie Ecclestone heeft al voorgesteld het geld anders te verdelen en mogelijk zelfs meer geld in de pot te doen, mits de topteams zich daar ook toe bereid tonen en ook wat willen inleveren, maar daar lijkt het vooralsnog niet op.
Lopez hamert er in gesprek met Auto, Motor und Sport echter op dat er toch echt een compromis gesloten moet worden. “Wij willen volgend weekend in Brazilië oplossingen zien en die dan twee weken later bij de seizoensfinale in Abu Dhabi op papier hebben staan”, zo stelt hij een harde deadline.
Dat de topteams zich vooralsnog niet bereid tonen wat van hun inkomsten in te leveren, vindt Lopez onzin. “Ze zullen echt geen pijn hebben van de herverdeling en er zelfs alleen maar van profiteren, omdat de sport er beter van wordt.”
Volgens Auto, Motor und Sport zetten de kleinere teams in op een extra uitbetaling van twintig miljoen euro meer per renstal. Als de grotere teams niet akkoord gaan, kunnen Force India, Sauber en Lotus wel eens overgaan op een boycot, maar dan pas in Abu Dhabi omdat een dergelijke actie tijdens de seizoensfinale de meeste impact heeft.
Lopez – die zich net als zijn collega’s van Sauber en Force India in Amerika nog uitsprak tegen een boycot – hoopt en denkt echter dat het niet zover zal komen. “Bernie bemoeit zich er nu mee en dat is maar goed ook. Als iemand hier iets aan kan veranderen, is hij het namelijk wel en hij krijgt ook altijd alles voor elkaar dat hij voor ogen heeft.”
Gerelateerd nieuws