Het verbod op de geblazen diffusor en minder bewegingsvrijheid voor teams op het technische vlak, verklaren volgens Kamui Kobayashi het succes in 2012 van de kleinere teams.

“Vorig jaar deden we in onze ontwikkeling niets stoms, maar een groot budget hadden we niet”, aldus de Japanner. “Het was lastig om zo’n uitlaatsysteem te ontwikkelen. Dat was een groot probleem. Het zou ook verboden worden, dus daarom begonnen we er ook niet aan. Het had waarschijnlijk twee of drie races geduurd voordat het goed werkte, en dan zou iedereen het al hebben.”

“Dat is precies het probleem. Wij deden dus niets stoms, maar boekten minder goede resultaten. Dit jaar zien we gelijk resultaten als we met een grote update, zoals in Barcelona, komen. Ons team doet het absoluut heel goed. We zijn een kleine renstal met een laag budget. En toch zie je duidelijk vooruitgang.”

De meer complexe onderdelen van F1-auto’s, zoals de geblazen diffusor, zijn dus niet meer toegestaan. Gevolg is dat de aerodynamica van de wagens een stuk minder complex is geworden. En kunnen kleinere teams met goede updates zomaar in de buurt van de top komen.

“Als we een fout maken, merken we dat gelijk”, vertelt Kobayashi. “Als alles in orde is boeken we duidelijk vooruitgang en blijven we meedoen in de ontwikkelingsstrijd. Het is echter een probleem als je een fout maakt of te lang twijfelt bij het nemen van een beslissing.”

“Onze auto is goed. Alleen in Bahrein hadden we een lastig weekend. Op de andere circuits reden we erg constant. We hebben een goed weekend zonder problemen nodig. Dan boeken we goede resultaten.”