Vandaag was het dan zo ver, de langverwachte comeback van Robert Kubica. Nog nooit heeft Renault het zo druk gehad rondom de garage. Met de tribunes overladen met Poolse vlaggen en ruim 100 ronden achter zijn naam, is Kubica met vlag en wimpel geslaagd. 

Bovenaan de tijdenlijst eindigt hij echter niet, de snelste tijd van de dag komt op naam van Sebastian Vettel, die de ochtendsessie van Ferrari voor zijn rekening heeft genomen. Na twee uur en veertig ronden is het voor de Duitser genoeg geweest en tijd voor zijn welverdiende vakantie. ’s Middags neemt teamgenoot Kimi Räikkönen het over.

Nieuwe gezichten op de grid tijdens de tweede testdag: Pierre Gasly, Robert Kubica, Luca Ghiotto en Nobuhara Matsushita en de grootste verrassing: Lando Norris.

Norris neemt plaats in de McLaren, hij neemt het stokje over van Stoffel Vandoorne, die de oranje auto gisteren over de Hungaroring stuurde. De 17-jarige Formule 3-coureur legt de lat hoog voor de andere rookies door achter Vettel de snelste tijd te noteren met een 1:17.385. Klein verschil in de banden, waar Vettel zijn toptijd op de supersofts neerzet, terwijl Norris zijn tijd op de paarse ultrasofts noteert.

Halo
Ook de halo maakt zijn rentree tijdens de tweede testdag, het is Mercedes-coureur George Russell die de cockpitbeschermer op zijn auto laat monteren. Het is de eerste keer dat de halo weer op een Formule 1-auto is gemonteerd sinds de FIA heeft besloten dat het met ingang van 2018 verplicht op alle auto’s moet zitten.

George Russell in de Mercedes, inclusief halo

Luca Ghiotto legt de meeste kilometers af tijdens de tweede testdag. Ghiotto is één van de frontrunners in de Formule 2 waar hij uitkomt voor Russian Time. Tijdens de tweede testdag mag hij bij Williams instappen, dat een flink pakket aan updates en aanpassingen uitprobeert op de Hungaroring. De Italiaanse coureur rijdt 161 ronden, om zo Williams genoeg data te geven voor de zomerstop.

Kubica’s comeback
Alles valt eigenlijk in het niet, vergeleken met de schijnwerpers die gericht staan op de Renault-garage. Robert Kubica maakt zijn comeback in de Formule 1. De Pool testte eerder dit jaar al in een tot-Renault-omgedoopte Lotus uit 2012, maar dit is waarop iedereen gewacht heeft: Kubica in de 2017 Formule 1-auto.

De dag begint iets minder soepel dan Kubica gehoopt had, de Pool vergist zich in de brede auto’s en schampt daardoor de uitgang van de zijn pitbox. Uiteindelijk legt de coureur 142 rondes af en kan daarmee geen sterker signaal af geven weer klaar te zijn om in te stappen tijdens een raceweekend.

“Het voelt fantastisch om hier vandaag in de R.S.17 rond te rijden, zeker met alle fans op de tribunes”, zegt Kubica met een brede glimlach. “De auto is een stuk breder geworden en voelt erg anders aan dan in de Formule 1-auto waarin ik vroeger reed. Maar ik kon er snel aan wennen en heb veel progressie geboekt over de dag. Ik wil Renault bedanken voor de ongelooflijke kans die zij mij geboden hebben, we gaan zien wat er vanaf hier gaat gebeuren”.

Kubica-fans vullen de tribunes van de Hungaroring.

Naast de nieuwe gezichten keren ook wat coureurs die gisteren al in de auto’s hebben gereden terug. Lucas Auer, George Russell, Santino Ferrucci stappen weer in om de teams van meer data te voorzien en hopelijk een goede indruk achter te laten. De tweede en laatste testdag in Hongarije was voor de coureurs de laatste bezigheid voor de zomerstop, en zij kunnen nu genieten van hun welverdiende vakantie. Op 24 augustus wordt het seizoen hervat in Spa-Franchorchamps.