Formule1
Eelco den Boer
1 september 2012
Jenson Button start de Grand Prix van België vanaf poleposition. Het is zijn eerste pole sinds zijn overstap naar McLaren in 2010.
Ondanks de gemiste trainingstijd op vrijdag maken de topteams geen haast om de baan op te gaan in de kwalificatie. Ze wachten liever tot de baan wat meer is ingereden. Gedurende de sessie blijkt waarom, de baan is nog glad, de auto’s zijn niet optimaal afgesteld en de coureurs nog wat onwennig na de lange zomerpauze. Senna laat de mooiste drift van de dag zien in Pouhon.
Charles Pic gaat wel direct de baan op. De jonge Fransman kan alle ervaring gebruiken. Het helpt hem weinig. Niet alleen moet hij zijn teamgenoot Timo Glock voor zich dulden, ook HRT-coureur Pedro de la Rosa is hem te snel af. Narain Karthikeyan sluit de rij. Ook de Caterhams sneuvelen, zoals gewoonlijk, in Q1.
Verrassender is dat Nico Rosberg zich bij hen voegt. Al valt het te verklaren nadat de Mercedes-coureur in de ochtendtraining strandde met technische problemen. Doordat de versnellingsbak vroegtijdig moest worden gewisseld, moet hij ook nog eens vijf startplaatsen inleveren.
Het onfortuin van Rosberg is het geluk van Romain Grosjean. De Lotus-coureur maakt enkele kleine foutjes en stuit in de slotfase op een HRT, wat hem veel tijd kost. Desalniettemin blijft hij net bij de eerste zeventien. In het vervolg van de kwalificatie gaat het beter met de Fransman, al kan hij niet tippen aan teamgenoot Kimi Räikkönen.
Jenson Button heeft de zomerpauze blijkbaar goed verteerd. In Q1 was hij al de snelste op de harde banden en in Q2 slaat hij een enorm gat op de zachte banden. Ook Lotus en Sauber maken veel indruk.
Red Bull heeft het een stuk lastiger. Sebastian Vettel strandt op de elfde plaats, voor zijn landgenoten Nico Hülkenberg en Michael Schumacher. Mark Webber haalt Q3 wel, maar start achter zijn teamgenoot vanwege de vijf plaatsen straf voor zijn bakwissel.
In Q3 is Button opnieuw ongenaakbaar. Met de snelste tijd al op zak, verbetert hij zich in zijn laatste run nog eens. De afstelling met minder downforce werkt duidelijk beter dan die met meer downforce waarmee teamgenoot Lewis Hamilton op pad is gestuurd. Hamilton eindigt als achtste. Achter Button zijn het verrassend Kamui Kobayashi en Pastor Maldonado die de topdrie completeren. Kimi Räikkonen is vierde voor Sergio Pérez en Fernando Alonso.
Bekijk de uitslag