Mischa Bijenhof
23 augustus 2013
De natte ochtendtraining heeft het programma van Lotus danig in de war geschopt. Zowel Kimi Räikkönen als Romain Grosjean testte ’s morgens het door Lotus gepionierde passieve DRS, maar ’s middags ging het er weer vanaf.
En ook in de rest van het weekend ziet Lotus af van het gebruik van hun passieve DRS, door het team steevast met een hoofdletter D ‘the Device’ genoemd. ‘Het Systeem’ wordt al een paar raceweekends lang getest en is zelfs al in een race gebruikt, maar wordt door Lotus voortdurend verder ontwikkeld. In Spa leverde dat in de eerste vrije training te weinig bruikbare data op om harde conclusies te kunnen trekken. Uit angst de plank met de afstelling volledig mis te slaan in het geval dat het morgen opnieuw regent, wordt ‘het Systeem’ dit weekend daarom niet langer gebruikt.
Räikkönen en Grosjean waren ‘s morgens laatste en voorlaatste omdat ze zich concentreerden op het gebruik van hun nieuw speeltje, maar s’ middags gingen de twee dus wel voor snelle tijden. Räikkönen deed dat met een nieuwe voorvleugel, zodat Lotus toch niet helemaal voor niks met nieuwe spullen naar België afgereisd is.
Technische man Alan Permane denkt dat Lotus nog wel wat dichter in de buurt van de Red Bulls kan komen. “Ik had niet de indruk dat iedereen nou voluit aan het rijden was vandaag, behalve misschien de Red Bulls”, aldus Permane. “En wij zeker niet, omdat we vanmorgen besloten een andere weg in de slaan. Daarom reden de jongens vanmiddag ook weer met het andere bodywork op de auto, want we laten ‘het Systeem’, dit weekend voor wat het is. We beginnen dus als het ware weer van voor af aan, maar we weten waar we naartoe willen en ik denk dat we morgen een stuk dichterbij staan.”
Gerelateerd nieuws
Startnummer 11: Een toptalent met een naam als een operazanger: Elio de Angelis
15 augustus 2023 19:00 - Startnummers