Liberty: ‘Traditionele Europese races zijn de toekomst’
Sutton Images
Tim Krijgsman
13 maart 2017
Formule 1-eigenaar Liberty Media benadrukt dat de traditionele Europese races de sleutel zijn voor de toekomstplannen voor de sport.
Volgend jaar keert de Grand Prix van Frankrijk weer terug op de Formule 1-kalender. Volgens de nieuwe eigenaar Liberty Media is dit het bewijs dat ‘oude races’ van groot belang zijn voor de toekomst van de sport. Dat meldt Motorsport.com.
“Er zijn altijd circuits die op de kalender komen en er weer snel af gaan”, zegt Liberty Media president Greg Maffei. “Het is alleen jammer dat oude, traditionele West-Europese circuits zoals Duitsland verdwijnen. Zeker als hier de kern van de Formule 1-liefhebbers zit.”
Kalender
Volgens Maffei is Liberty bezig om de oude Grands Prix weer terug te zetten op de kalender. “De wortels van de Formule 1 liggen in Frankrijk en Engeland, dus we willen ervoor zorgen dat die GP’s en die van Duitsland sowieso op de kalender staan. Daar heeft iedereen baat bij.” Uitbreiding van de kalender is volgens Maffei zeker een optie. Hij denkt dat de Formule 1 een bredere doelgroep kan bereiken met meer races in meer landen. “De sport is nu meer gericht op fans met een hoog inkomen, in plaats van een modaal inkomen. Dat willen we verbreden.” Maffei vindt ook dat races spannender en meeslepender moeten worden voor de fans en qua inkomsten aantrekkelijker voor promotors. “Neem het voorbeeld van de aanpak van de Grands Prix van Singapore en Abu Dhabi en pas dat toe op traditionele circuits.”
Volgens Maffei is Liberty bezig om de oude Grands Prix weer terug te zetten op de kalender. “De wortels van de Formule 1 liggen in Frankrijk en Engeland, dus we willen ervoor zorgen dat die GP’s en die van Duitsland sowieso op de kalender staan. Daar heeft iedereen baat bij.” Uitbreiding van de kalender is volgens Maffei zeker een optie. Hij denkt dat de Formule 1 een bredere doelgroep kan bereiken met meer races in meer landen. “De sport is nu meer gericht op fans met een hoog inkomen, in plaats van een modaal inkomen. Dat willen we verbreden.” Maffei vindt ook dat races spannender en meeslepender moeten worden voor de fans en qua inkomsten aantrekkelijker voor promotors. “Neem het voorbeeld van de aanpak van de Grands Prix van Singapore en Abu Dhabi en pas dat toe op traditionele circuits.”
Gerelateerd nieuws