Maleisië sluit terugkeer F1 niet op voorhand uit
Sutton Images
Daan de Geus
19 juni 2017
De Formule 1 racet begin oktober voor het laatst in Maleisië, maar het is niet uitgesloten dat de race in de toekomst terugkeert op de Grand Prix-kalender.
Maleisië had een eind 2018 aflopend contract met de Formule 1, maar afgelopen april werd besloten van de editie van dit jaar de laatste Grand Prix van Maleisië te maken.
De organisatie wil van de race af vanwege teruglopende toeschouwersaantallen en toegenomen kosten. De uitbaters van het circuit in Sepang menen verder dat de sport het publiek niet meer aanspreekt.
Mocht bovenstaande veranderen, dan staat Dato Razlan Razali, de ceo van het Sepang International Circuit, echter open voor een terugkeer van de Formule 1, zo verklaart hij tegenover Motorsport.com.
“Dat moet de Formule 1 echter wel aan alle criteria voldoen”, zegt Razali, voor wie de actie op de baan het belangrijkst is: “We willen zien hoe spannend en spectaculair de Formule 1 weer wordt.”
Volgens Razali is de sport met de introductie van de hybride V6-turbokrachtbronnen in 2014 in een ‘neerwaartse spiraal’ terechtgekomen: “Het racen is daardoor minder spannend geworden.”
“Dat had ook z’n weerslag op de interesse voor de sport”, vervolgt Razali. “Je zag ook dat er minder mensen naar het circuit kwamen en er ook minder Formule 1 op tv werd gekeken.”
Het is dus aan de nieuwe eigenaar Liberty Media om ‘de controle terug te pakken’ en de Formule 1 weer spannend te maken, benadrukt Razali. “Ik ben benieuwd waar ze mee op de proppen komen.”
Singapore
Wat de race in Maleisië ook niet heeft geholpen volgens Razali, is dat er sinds 2008 in het nabijgelegen Singapore een zeer aantrekkelijke nachtrace wordt gehouden, met veel entertainment eromheen. Sinds 2016 worden de races ook nog eens binnen twee weken van elkaar gehouden, nadat Maleisië van het voorjaar na het najaar verhuisde op de racekalender. “Het is dodelijk voor de sport om twee races in Zuidoost Azië te hebben”, meent Razali, die denkt dat Maleisië en Singapore beter kunnen rouleren. In Singapore bestaat twijfel over de (kosten van) de Grand Prix, maar er wordt gesproken over contractverlenging. Liberty Media heeft ook aangegeven dat het Singapore er graag bij wil houden.
Wat de race in Maleisië ook niet heeft geholpen volgens Razali, is dat er sinds 2008 in het nabijgelegen Singapore een zeer aantrekkelijke nachtrace wordt gehouden, met veel entertainment eromheen. Sinds 2016 worden de races ook nog eens binnen twee weken van elkaar gehouden, nadat Maleisië van het voorjaar na het najaar verhuisde op de racekalender. “Het is dodelijk voor de sport om twee races in Zuidoost Azië te hebben”, meent Razali, die denkt dat Maleisië en Singapore beter kunnen rouleren. In Singapore bestaat twijfel over de (kosten van) de Grand Prix, maar er wordt gesproken over contractverlenging. Liberty Media heeft ook aangegeven dat het Singapore er graag bij wil houden.
Gerelateerd nieuws
Mindere prestatie Red Bull in Singapore kwam niet door nieuwe regels
20 september 2023 13:00 - 2023-GP-Singapore
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Dit bewijst waarom Red Bull in 2024 niet kan relaxen’
18 september 2023 07:00 - 2023-GP-Singapore
GP Singapore: Sainz houdt hoofd koel in tropen, logenstraft Marko’s woorden
17 september 2023 15:58 - 2023-GP-Singapore