Sutton Images
Koen Vergeer
8 juli 2018
Marc Priestley was van 2000 tot 2009 werkzaam als monteur voor McLaren. In zijn boek The Mechanic beschrijft hij deze hectische baan: de spanning van de pitstops, de streken van coureurs als Kimi Räikkönen, Fernando Alonso en Lewis Hamilton, maar ook het ruige leven. Het waren jaren van overvloed.
In het vorige decennium, toen Marc Priestley (41) in de Formule 1 werkte, ging het er een stuk decadenter aan toe dan nu. Het geld van de tabaksindustrie vloeide rijkelijk en het wereldje lag nog niet onder het vergrootglas van de sociale media. Maar waar kon je het meeste plezier beleven? Over zijn favoriete Grand Prix-bestemming hoeft de Engelsman niet lang na te denken. “Ik ging het liefst naar races die dichtbij of in een stad plaatsvonden. Liefst met een strand erbij: Barcelona, Singapore, Monaco, maar het meest hield ik van Melbourne.”
hier online te bestellen. Meer over dit unieke bewaarnummer lees je hier.
Priestley’s boek The Mechanic staat bol van de drankgelagen en uit de hand gelopen feestjes tijdens Grand Prix-weekends. Hilarische taferelen met een stomdronken Michael Schumacher en de volgende dag bijtende katers. “Toen ik de Formule 1 binnenkwam heerste er nog een gevoel dat stamde uit de seventies, van vrijheid en glamour. Maar in de jaren zeventig hadden ze niet zoveel geld en dat hadden wij wel. Van de tabakssponsors. Die presenteerden zich graag edgy, dus konden we exorbitante dingen doen en wilde party’s organiseren.”
Dat is nu wel anders, het is een andere tijd, zegt Priestley. “Het is allemaal zo corporate geworden. Teams en sponsors zijn vooral bezorgd om hun imago, kunnen zich geen negatieve publiciteit veroorloven. En alles is zichtbaar, doordat iedereen een smartphone op zak heeft. In onze tijd waren er ook camera’s, maar niemand bracht foto’s naar buiten. Dat vond je respectloos.”
Het complete interview met Marc Priestley over het wilde monteursbestaan en wat je wel en niet aan je vrouw kan vertellen, lees je in de FORMULE 1 Special ‘Het reizende wereldcircus’. Hierin staat ook een fragment uit zijn boek The Mechanic. De Special is nu in de winkel te koop of