De laatste vrije training in Bahrein liep niet geheel naar wens voor Marussia, dat het daardoor in de kwalificatie dan ook lastig had, maar het naar eigen zeggen toch nog aardig wist te doen.

Marussia’s Jules Bianchi legde het vandaag af tegen Charles Pic in een geüpgrade Caterham, maar bleef Pics teamgenoot Giedo van der Garde en zijn eigen teammakker Max Chilton wel voor.

De Fransman moet toegeven dat het ‘een beetje frustrerend’ is om ‘na een goede seizoensstart nu op een circuit racen waar onze auto het niet zo goed bij past’. “Maar dat overkomt ieder team wel eens en wij hebben er alsnog het beste van weten te maken”, stelt hij.

“We hebben volgens mij een redelijk goede oplossing gevonden voor onze balansproblemen en we hebben vertrouwen in onze race pace en strategie”, vervolgt Bianchi.

Bianchi’s bolide werd overigens zowel na VT3 alsmede na de kwalificatie uit voorzorg ‘geblust’ door monteurs die hadden geconstateerd dat er benzine lekte. “Van brand was geen sprake”, benadrukt teambaas John Booth echter. “De monteurs namen in beide gevallen gewoon voorzorgsmaatregelen en het zag er dramatischer uit dan het was.”

Booth geeft wel toe dat de oplossing die Marussia na VT3 had bedacht om de lekkage te stoppen die tussen de brandstoftank en -slang plaatsvond, niet had gewerkt, maar hij beklemtoont dat het team ‘inmiddels een oplossing gevonden heeft’. “Ik ben er dan ook zeker van dat dit niet nog een keer voorkomt.”

In de andere MR02 kwalificeerde Chilton zich als laatste, al mag hij als voorlaatste starten door de gridstraf van Esteban Gutiérrez. “Ik maakte een fout in mijn vliegende rondje en uit onze informatie blijkt dat er meer in had gezeten dan uit de tijdenlijst blijkt.”

“We concentreren ons dit weekend bovendien vooral op de race, dus als het me morgen bij de start lukt om Van der Garde te pakken, dan kunnen we hopelijk laten zien waartoe we daadwerkelijk in staat zijn.”