Het team van Marussia heeft met de renstallen van Williams en Sauber gesproken over een mogelijke fusie. Dat is de claim van Toto Wolff en de Duitse publicatie Auto, Motor und Sport.

In gesprek met ESPNF1 vertelt Wolff, die behalve Mercedes-kopstuk ook nog altijd aandeelhouder is in het team van Williams, dat Marussia pogingen heeft ondernomen om te fuseren met Williams. “En ze hebben ook met Sauber over een fusie gesproken”, weet hij.

Wolff, die naar verluidt zo’n twaalf tot zestien procent van het team van Williams in handen heeft, wil niet kwijt of Marussia alleen interesse had in zijn aandelenpakket of dat het een groter belang in Williams wilde nemen, maar zegt wel te begrijpen dat de Russische autofabrikant zich mogelijk op een andere manier in de Formule 1 wil profileren dan middels een eigen team.

“Het gaat bij Marussia, net als bij Caterham met Tony Fernandes, om een rijke en bekende zakenman die jaarlijks vijftig tot zeventig miljoen in een team pompt dat maar niet competitief wordt. In plaats van zoveel geld uit te geven, kunnen deze mensen hun bedrijven echter ook promoten door voor twintig of dertig miljoen een kleiner belang in een zelfstandig team als Williams te kopen”, stelt Wolff.

“Als dat nu zou gebeuren, zouden Caterham en Marussia de deuren echter moeten sluiten, en daarom lopen de gesprekken op niets uit”, geeft de Oostenrijker aan, waarbij hij verder zegt nog altijd naar een koper voor zijn Williams-aandelen op zoek te zijn, maar niet zomaar aan iedereen te willen verkopen: “Ik wil het team niet schaden en verkoop alleen aan de juiste partner.”

Sauber
Volgens Auto, Motor und Sport zit er echter meer achter Marussia’s gesprekken met Sauber dan Wolff denkt. De Duitse publicatie meldt dat Marussia-eigenaar Andrey Cheglakov ‘er simpelweg genoeg van heeft kansloos achteraan te rijden’.

Cheglakov wil volgens Auto, Motor und Sport van het team af, maar wel met Marussia in de Formule 1 blijven. Om die reden zou hij toenadering tot Williams en Sauber hebben gezocht, waarbij Sauber het Russische autoconcern als een ‘interessante partner’ zou zien.

Ondanks het tekenen van een samenwerkingverband met een drietal Russische bedrijven heeft Sauber namelijk nog altijd ‘geen substantiële sponsoren’ uit dat land aan zich weten te verbinden, terwijl Marussia juist ‘een logische partner’ zou zijn.