Nu de kans steeds groter lijkt te worden dat Luiz Razia toch niet voor Marussia gaat rijden, beginnen er geleidelijk aan namen naar buiten te komen van mogelijke vervangers voor de Braziliaan.

Razia tekende begin februari een contract met Marussia en testte vervolgens twee dagen in Jerez voor het team, maar moest tijdens de volgende testsessie in Barcelona vervolgens alle vier de dagen toekijken, waarna geruchten over betalingsproblemen van zijn sponsoren al snel de kop op staken.

Aangezien Razia – zoals het er nu naar uitziet – ook tijdens de nu lopende laatste testsessie niet in actie zal komen, beginnen er berichten de ronde te doen dat het beloofde geld inderdaad niet komt en Marussia actief op zoek is naar een vervanger.

Vrijwel elke werkloze coureur is inmiddels al genoemd als kandidaat voor het mogelijk vrijkomende Marussia-zitje. De voornaamste kandidaten lijken – op dit moment – Heikki Kovalainen en Vitaly Petrov te zijn, maar bij beide namen vallen kanttekeningen te plaatsen.

Kovalainen, die volgens het Finse MTV3 zelfs al een stoeltje heeft laten schuimen bij het Russisch-Engelse team, is een opmerkelijke kandidaat: hij verloor eind vorig jaar namelijk zijn plaatsje bij Caterham omdat hij geen sponsorgeld kon meebrengen, terwijl Marussia juist op zoek is naar een coureur met geld.

Dat Petrov genoemd wordt, is gezien zijn Russische nationaliteit niet meer dan logisch, maar zijn manager Oksana Kossatchenko heeft herhaaldelijk aangegeven dat Petrov ‘geen Formule 1 zal rijden in 2013’. Ook gisteren gaf ze in gesprek met F1News.ru nog aan zich al op 2014 te richten en niet meer aan komend seizoen te denken.

Narain Karthikeyan is eveneens in verband gebracht met Marussia. Ook van hem is bekend dat hij geld kan meebrengen, maar de coureur uit India kijkt inmiddels ook al naar een mogelijke overstap naar Amerika, waar hij wellicht in de Indycar Series wil gaan rijden.

Andere namen die genoemd zijn, zijn die van Jaime Alguersuari, Kamui Kobayashi, Jules Bianchi en zelfs Timo Glock, die nota bene in januari nog door Marussia op straat werd gezet om plaats te maken voor een betalende coureur. Glock heeft bovendien al onderdak gevonden in de DTM, bij BMW, dus een comeback van de Duitser lijkt zeer onwaarschijnlijk.

De kansen van Bianchi, Alguersuari en Kobayashi zijn vermoedelijk afhankelijk van hoeveel ze kunnen meebrengen, tenzij Marussia geen paydriver kan vinden en geen ander alternatief heeft dan – misschien wel tijdelijk – een niet gesponsorde coureur in te huren.