Masi benadrukt: ‘Uitspraken Verstappen niet de reden van onderzoek’
Motorsport Images
Laurens Stade
28 oktober 2019
Wedstrijdleider Michael Masi heeft uitgelegd waarom het lang duurde voordat de FIA besloot om een onderzoek te starten naar Max Verstappen, die de gele vlaggen negeerde tijdens de kwalificatie. Masi benadrukt dat het niet de opmerkingen van Verstappen waren waardoor het onderzoek gestart werd. Een samenloop van omstandigheden zorgde ervoor dat Masi pas laat aan het onderzoek begon.
In de laatste run van Q3 crashte Valtteri Bottas in de laatste bocht. Verstappen reed achter hem en had op dat moment pole, maar hij zette ondanks de crash van Bottas de snelste tijd neer. Bij de persconferentie na de kwalificatie ontkende hij niet dat hij niet van zijn gas ging. ”Ik zag de crash van Valtteri. Of ik van het gas ben gegaan? Zag het er zo uit? We weten allemaal wat een gele vlag betekent.”
Het duurde echter een lange tijd voordat de FIA besloot om een onderzoek te starten naar dit moment. Masi benadrukt dat het onderzoek niet werd gestart vanwege de opmerkingen van Verstappen. Het zou met meerdere factoren te maken hebben gehad. ”Alle vlaggen worden door de leidinggevende marshal bij de baanpost geregeld. Hij drukt dan op een knop waardoor de vlaggen ook op de displays worden weergegeven. De crash van Bottas beschadigde de kabel van het knopje, dus hij kon zoveel op dat knopje drukken als hij wilde maar het werkte niet”, legt Masi uit.
Lees ook: Gridstraf Max Verstappen: pole position afgenomen na negeren gele vlaggen
Uitspraken waren irrelevant
Omdat deze displays geen gele vlag vertoonden, gebeurde dat ook niet op het display van het stuur van Verstappen en in het timingssysteem. ”Als het gele lichtpaneel aangegaan was, dan was dat ook in onze software aangegeven. Maar als een auto crasht en de kabel beschadigt…” Het was dan ook cruciaal dat een marshal met een echte gele vlag zwaaide. ”De marshal zwaaide direct met de gele vlag. Het zou een dubbele gele vlag worden. Ze hebben goed werk geleverd gezien de korte tijd die ze hadden om te reageren”, aldus Masi. Lees ook: Hamilton keurt rijgedrag Verstappen af: ‘Rijders moeten signalen respecteren’ Volgens de wedstrijdleider was het niet mogelijk voor race control om de rode vlag te activeren. ”Als je kijkt waar Max reed op het moment van de crash, kan je al zien dat er gewoon te weinig tijd was. De finishvlag was toen al te zien op het display.” Een van de belangrijkste redenen dat het lang duurde voordat de FIA het onderzoek startte, was dat Masi het simpelweg te druk had na de crash van Bottas. ”We keken er wel degelijk direct naar, maar op dat moment was de toestand van Bottas belangrijker. Daarna moest de auto teruggebracht worden en het derde element was de reparatie van de baan voor de volgende race. Het was dus mijn taak om naar die plek te gaan om er zeker van te zijn dat alles in orde was”, aldus Masi, die de veiligheid voor de daarop volgende Porsche Supercup moest garanderen. ”Toen ik terugkwam op kantoor bekeek ik meteen allerlei data. Ik bestudeerde alle drie de auto’s die na Bottas kwamen, dus Hamilton, Vettel en Verstappen. Toen ging ik kijken naar de videobeelden en data, en het was bij Lewis duidelijk dat er geen gele vlag gezwaaid werd. Sebastian en Max kregen wel de gele vlag te zien. Sebastian ging van zijn gas af. We keken naar de data en de mini-sectors en legden de puzzelstukjes bij elkaar. Zijn opmerkingen waren irrelevant, want ik was al bezig met het onderzoek”, aldus Masi, die benadrukt dat de opmerkingen pas aan het licht kwamen nadat hij het incident had voorgelegd aan de stewards. Lees ook: Hamilton verwachtte torpedo-actie van Verstappen: ‘Laat altijd wat meer ruimte bij hem’
Omdat deze displays geen gele vlag vertoonden, gebeurde dat ook niet op het display van het stuur van Verstappen en in het timingssysteem. ”Als het gele lichtpaneel aangegaan was, dan was dat ook in onze software aangegeven. Maar als een auto crasht en de kabel beschadigt…” Het was dan ook cruciaal dat een marshal met een echte gele vlag zwaaide. ”De marshal zwaaide direct met de gele vlag. Het zou een dubbele gele vlag worden. Ze hebben goed werk geleverd gezien de korte tijd die ze hadden om te reageren”, aldus Masi. Lees ook: Hamilton keurt rijgedrag Verstappen af: ‘Rijders moeten signalen respecteren’ Volgens de wedstrijdleider was het niet mogelijk voor race control om de rode vlag te activeren. ”Als je kijkt waar Max reed op het moment van de crash, kan je al zien dat er gewoon te weinig tijd was. De finishvlag was toen al te zien op het display.” Een van de belangrijkste redenen dat het lang duurde voordat de FIA het onderzoek startte, was dat Masi het simpelweg te druk had na de crash van Bottas. ”We keken er wel degelijk direct naar, maar op dat moment was de toestand van Bottas belangrijker. Daarna moest de auto teruggebracht worden en het derde element was de reparatie van de baan voor de volgende race. Het was dus mijn taak om naar die plek te gaan om er zeker van te zijn dat alles in orde was”, aldus Masi, die de veiligheid voor de daarop volgende Porsche Supercup moest garanderen. ”Toen ik terugkwam op kantoor bekeek ik meteen allerlei data. Ik bestudeerde alle drie de auto’s die na Bottas kwamen, dus Hamilton, Vettel en Verstappen. Toen ging ik kijken naar de videobeelden en data, en het was bij Lewis duidelijk dat er geen gele vlag gezwaaid werd. Sebastian en Max kregen wel de gele vlag te zien. Sebastian ging van zijn gas af. We keken naar de data en de mini-sectors en legden de puzzelstukjes bij elkaar. Zijn opmerkingen waren irrelevant, want ik was al bezig met het onderzoek”, aldus Masi, die benadrukt dat de opmerkingen pas aan het licht kwamen nadat hij het incident had voorgelegd aan de stewards. Lees ook: Hamilton verwachtte torpedo-actie van Verstappen: ‘Laat altijd wat meer ruimte bij hem’
Gerelateerd nieuws
FOTOSERIE: 10 jaar geleden maakte Max Verstappen zijn eerste F1-meters in Japan
02 april 2024 20:30 - Nieuws
F1 te saai? Verstappen tot diep in de nacht aan het gamen voor race in Saoedi-Arabië
10 maart 2024 08:32 - GP Saoedi-Arabië 2024