Daan de Geus
16 maart 2013
McLaren staat er – ook naar eigen zeggen – niet goed voor en heeft veel problemen met haar nieuwe auto, de MP4-28. Volgens teambaas Martin Whitmarsh is volharden en de auto verbeteren McLarens beste optie, maar hij kan ook niet helemaal uitsluiten dat het team teruggrijpt op de MP4-27 van 2012.
McLaren is dit jaar met de MP4-28 bewust een nieuwe weg ingeslagen. Dit omdat het team meent dat er niet veel extra’s uit een doorontwikkeling van de MP4-27 te persen valt en deze na een paar races al niet meer verder te verbeteren zou zijn, terwijl een nieuw ontwerp op lange(re) termijn meer mogelijkheden biedt om gedurende het seizoen continu vooruitgang te blijven maken.
McLaren hield er daarbij al rekening mee dat het mogelijk tegen enige opstartproblemen met de MP4-28 zou aanlopen en wellicht niet vliegend uit de startblokken zou komen, maar dat coureurs Jenson Button en Sergio Pérez zoveel met de auto worstelen en (zeker in droge omstandigheden) veel snelheid te kort komen, had McLaren niet verwacht.
Wat het extra pijnlijk maakt, is dat McLaren met de voorganger van de MP4-28 de laatste race van 2012 wist te winnen en naar alle waarschijnlijkheid met een doorontwikkeling van die auto dus wél competitief zou zijn. “Dat is inderdaad zo”, beaamt Whitmarsh in gesprek met Autosport. “Maar we hebben er bewust voor gekozen het anders aan te pakken.”
“Er wacht ons namelijk een enorm lang seizoen en als je races en kampioenschappen wil winnen, moet je je auto het hele jaar door sneller kunnen blijven maken”, zo haalt de teambaas nog maar eens aan.
“De MP4-28 geeft ons daar meer mogelijkheden voor”, vervolgt Whitmarsh, die aan lijkt te geven dat McLaren moet roeien met de riemen die het heeft: “We hebben onze beslissing gemaakt en moeten er nu voor zorgen het potentieel van de nieuwe auto aan te boren.”
Gevraagd door Autosport of het niet ook een mogelijkheid is om terug te grijpen op de MP4-27, geeft Whitmarsh aan dat dit weliswaar niet helemaal uitgesloten is, maar niet de voorkeur geniet: “Het is mogelijk om dat te doen, maar ik denk dat het op dit moment het beste voor ons is om gewoon aan de nieuwe auto te blijven werken om deze sneller te maken en beter onder de knie te krijgen.”
De situatie waarin McLaren momenteel zit, is niet nieuw voor het team uit Woking. In 2003 bleek de voor dat seizoen door Adrian Newey ontworpen MP4-18 tijdens de wintertests enorm onbetrouwbaar en lastig te besturen. Ook verdere tests tijdens het seizoen boden geen uitkomst. McLaren reed uiteindelijk het hele jaar met een doorontwikkeling van de MP4-17, de auto van 2002.