Adam Cooper
8 mei 2013
Jonathan Neale tempert de verwachtingen over de upgrades die het team meeneemt naar Barcelona. De algemeen directeur van McLaren denkt dat zijn team wel stappen voorwaarts gaat maken, maar dat de concurrentie ook flink progressie zal boeken.
“We werken erg hard aan de auto”, vertelt Neale. “We begrijpen de auto al erg goed. Nu we beginnen aan de Europese races brengt iedereen natuurlijk updates mee. Dus als we veel vooruitgang boeken, valt dat deels weg door de stappen voorwaarts van de concurrentie. Dus ik denk dat we voorzichtig moeten zijn met onze verwachtingen en na zondag kijken hoe we ervoor staan.”
“Ik ben heel blij met de houding van het team”, vervolgt Neale. “We hebben veel nuttig werk verricht en met de rechtelijntest hebben we veel informatie verzameld. Sommige dingen zullen wel werken en andere niet. We hebben veel werk te doen op de komende vrijdagen tot aan de zomer. We moeten hier gewoon heel hard aan werken, anders komen we nooit ergens.”
Veranderingen
Wat de veranderingen aan de McLarens precies inhouden, wil Neale niet vertellen. “We voeren een heleboel veranderingen door, maar ik ga niet alles prijsgeven. Er zitten mensen bij andere teams die er heel veel van af weten en die kunnen die informatie goed gebruiken. Welke onderdelen we gaan gebruiken tijdens de kwalificatie en de race beslissen we per weekend in de nacht van vrijdag op zaterdag.” Of de nieuwe harde band McLaren vooruit gaat helpen, durft de algemeen directeur ook niet te stellen. “Als je kijkt naar de laatste twee races zie je dat sommige auto’s een heel goed kwalificatietempo hebben en andere een goed racetempo. De één doet heel lange stints, terwijl de andere vanaf pole heel hard terugvalt.” “Er zit dus veel speling in de setup van de auto”, vervolgt Neale. “Dat bepaalt de bandenslijtage. Ik weet niet precies of andere banden de auto nu ook daadwerkelijk helpen. Het hangt gewoon van te veel factoren af. Pirelli communiceert goed met de teams dus ik denk niet dat de banden in iemands voor- of nadeel zijn.”
Wat de veranderingen aan de McLarens precies inhouden, wil Neale niet vertellen. “We voeren een heleboel veranderingen door, maar ik ga niet alles prijsgeven. Er zitten mensen bij andere teams die er heel veel van af weten en die kunnen die informatie goed gebruiken. Welke onderdelen we gaan gebruiken tijdens de kwalificatie en de race beslissen we per weekend in de nacht van vrijdag op zaterdag.” Of de nieuwe harde band McLaren vooruit gaat helpen, durft de algemeen directeur ook niet te stellen. “Als je kijkt naar de laatste twee races zie je dat sommige auto’s een heel goed kwalificatietempo hebben en andere een goed racetempo. De één doet heel lange stints, terwijl de andere vanaf pole heel hard terugvalt.” “Er zit dus veel speling in de setup van de auto”, vervolgt Neale. “Dat bepaalt de bandenslijtage. Ik weet niet precies of andere banden de auto nu ook daadwerkelijk helpen. Het hangt gewoon van te veel factoren af. Pirelli communiceert goed met de teams dus ik denk niet dat de banden in iemands voor- of nadeel zijn.”