Vincent Sondermeijer
17 maart 2015
Het begin van het seizoen is voor McLaren-Honda vooralsnog een nachtmerrie: de motor is onbetrouwbaar en komt veel snelheid tekort. Wanneer we McLaren vooraan terug zullen zien, kan teambaas Éric Boullier nog niet zeggen.
“Er ligt geen tijdsplanning klaar”, zegt de Fransman. “De basis is er, maar daarna wordt het een beetje een kip-of-het-ei-verhaal.” Boullier legt de situatie uit: “We kunnen ervoor kiezen de auto rustig te ontwikkelen, maar dan bestaat de kans dat we niet snel genoeg gaan om de banden optimaal te benutten. Dat kan uiteindelijk weer verrassingen opleveren met de performance.”
De andere optie is om vroeg in het seizoen al voluit te gaan – en niet zoals in Melbourne met begrensde motoren te rijden, om maar het einde van de race te halen. Boullier: “Hoe meer we voluit gaan, hoe meer we erachter komen waar de grenzen van de auto liggen.” Nuttig, maar wel met als mogelijk gevolg een berg opgeblazen Honda’s, iets waar het team uiteraard niet op zit te wachten. “Ik heb dus nog geen idee wanneer we competitief zullen zijn”, aldus Boullier.
Honda
Motorleverancier Honda laat bij monde van Yasuhisa Arai, hoofd van het raceprogramma van het Japanse merk, weten de oorzaak van de problemen te hebben gevonden. “We weten wat er aan de hand was”, zegt Arai over het euvel dat er onder meer voor zorgde dat Kevin Magnussen in Melbourne al in zijn installatieronde strandde. Arai besluit: “We werken stap voor stap en race voor race aan een oplossing. Maar wanneer we die hebben, kan ik niet zeggen”.
Boullier wil ondertussen Honda niet geheel de schuld van McLarens moeizame seizoensstart geven. “Ik geloof niet dat we een winnende auto hebben waar simpelweg een hele slechte motor in ligt”, zegt hij. De MP4-30 is volgens Boullier dus ook nog voor verbetering vatbaar: “Zelfs ook al presteert en stuurt de auto in de basis goed, het is nog steeds een nieuw concept dat we moeten ontwikkelen.”
Voor die ontwikkeling is nog genoeg ruimte, meent Boullier. “We weten uit onze simulaties dat de auto beter is dan vorig jaar”, vertelt de McLaren-chef. “Maar we weten ook dat we de komende maanden qua aerodynamica en wegligging nog ontzettend veel verbeteringen kunnen doorvoeren.”