McLaren wil flinke ‘regelrestricties’ voor 2021 om verschil tussen de top en rest te verkleinen
Sutton Images
Daan de Geus
4 april 2018
McLaren is er een voorstander van het sportief en technisch reglement voor 2021 dusdanig dicht te timmeren dat ‘het speelveld gelijk wordt’ voor de topteams en de rest.
“Zolang we niet allemaal een soort plafond bereiken qua performance, blijft het immers zoals het nu is”, zegt Boullier in gesprek met Autosport over de verschillen die, vooral in de kwalificatie, tijdens het raceweekend in Australië te zien waren. Mercedes-coureur Lewis Hamilton pakte in Melbourne met ruim zes tienden voorsprong poleposition, terwijl de drie topteams – Mercedes, Ferrari en Red Bull – in Q3 een seconde los waren van de rest van het veld. In de race was McLarens Fernando Alonso vervolgens op plaats vijf de best geklasseerde coureur van een team buiten de top drie, maar in de 27 ronden na de safetycar-herstart liep hij maar liefst 27 tellen achterstand op winnaar Sebastian Vettel op. Hoewel Vettel voor Ferrari rijdt, is Mercedes volgens Boullier nog altijd het te kloppen team. “Ze hebben al sinds het begin van het hybride-tijdperk een enorm competitieve auto en motor en het ziet er naar uit dat het heel lastig is ze bij te halen”, constateert hij. Boullier roept Formule 1-eigenaar Liberty Media en de FIA als regelgever dan ook op de regels daadwerkelijk en substantieel te veranderen voor 2021 en daarna. “Hopelijk worden er daarbij ook genoeg restricties ingevoerd om het gat tussen de top en de rest te dichten of in elk geval voor een gelijk speelveld te zorgen.” “We willen immers allemaal een goede show zien, met verschillende auto’s die met elkaar kunnen vechten. Om dat te krijgen, moeten we een stuk meer competitie zien – en dus minder verschil – tussen de teams aan de kop en aan de staart van het veld”, aldus Boullier. Als het goed is presenteert Liberty Media ergens tijdens het aanstaande raceweekend in Bahrein haar toekomstvisie voor 2021 en daarna aan de teams.
“Zolang we niet allemaal een soort plafond bereiken qua performance, blijft het immers zoals het nu is”, zegt Boullier in gesprek met Autosport over de verschillen die, vooral in de kwalificatie, tijdens het raceweekend in Australië te zien waren. Mercedes-coureur Lewis Hamilton pakte in Melbourne met ruim zes tienden voorsprong poleposition, terwijl de drie topteams – Mercedes, Ferrari en Red Bull – in Q3 een seconde los waren van de rest van het veld. In de race was McLarens Fernando Alonso vervolgens op plaats vijf de best geklasseerde coureur van een team buiten de top drie, maar in de 27 ronden na de safetycar-herstart liep hij maar liefst 27 tellen achterstand op winnaar Sebastian Vettel op. Hoewel Vettel voor Ferrari rijdt, is Mercedes volgens Boullier nog altijd het te kloppen team. “Ze hebben al sinds het begin van het hybride-tijdperk een enorm competitieve auto en motor en het ziet er naar uit dat het heel lastig is ze bij te halen”, constateert hij. Boullier roept Formule 1-eigenaar Liberty Media en de FIA als regelgever dan ook op de regels daadwerkelijk en substantieel te veranderen voor 2021 en daarna. “Hopelijk worden er daarbij ook genoeg restricties ingevoerd om het gat tussen de top en de rest te dichten of in elk geval voor een gelijk speelveld te zorgen.” “We willen immers allemaal een goede show zien, met verschillende auto’s die met elkaar kunnen vechten. Om dat te krijgen, moeten we een stuk meer competitie zien – en dus minder verschil – tussen de teams aan de kop en aan de staart van het veld”, aldus Boullier. Als het goed is presenteert Liberty Media ergens tijdens het aanstaande raceweekend in Bahrein haar toekomstvisie voor 2021 en daarna aan de teams.