Mercedes en Honda hebben zich uitgesproken tegen het plan van Bernie Ecclestone en de FIA om een goedkope, door een onafhankelijke fabrikant geproduceerde, standaardmotor te introduceren.

Dit voorstel ligt op tafel in reactie op het niet doorgaan van een prijslimiet voor klantenmotoren, wat middels een veto door Ferrari geblokkeerd is. De FIA en Ecclestone zetten er daarom op in om per 2017 een 2.2 liter biturbo ‘standaardmotor’ te introduceren die goedkoper en simpeler moet zijn dan de 1.6 liter hybride turbokrachtbronnen van de huidige leveranciers.

Tegenover Autosport maakt Mercedes-teambaas en -motorsportchef Toto Wolff echter duidelijk dat hij niet denkt dat dit een goed plan is. “Het is een complex concept, want je zou de regels aanzienlijk moeten veranderen om deze motor en de huidige krachtbronnen gelijkwaardig aan elkaar te maken.”

“Daarnaast hebben de huidige leveranciers in de huidige motoren geïnvesteerd omdat deze qua technologie relevant zijn voor straatauto’s. Dat is waarom we Formule 1-motoren maken. Je kan dan nu wel een standaardmotor introduceren, maar dat strookt niet met de doelen van de fabrikanten. Wij zijn er daarom ook op tegen.”

Honda
Ook Honda’s motorsportchef Yasuhisa Arai denkt niet dat het een goed idee is om twee verschillende soorten motoren toe te staan. Ook hij vreest dat er veel ingewikkelde reglementaire maatregelen genomen moeten worden om enige vorm van gelijkheid mogelijk te maken: “En het maakt de sport er niet spannender of meer interessant op”, stelt hij in gesprek met SpeedWeek.

Net als Wolff benadrukt ook Arai dat de ‘synergie tussen de Formule 1-bolides en straatauto’s’ belangrijk is voor Honda. “Het was voor ons zelfs één van de redenen om terug te keren in de sport”, vertelt Arai. Wat het idee van een prijslimiet betreft, is een pasklare oplossing lastig volgens de Honda-chef. “Want we moeten competitieve motoren leveren en dat kost geld. Je kan ook wel een prijslimiet noemen, maar wat valt daar dan onder? Heb je het alleen over de krachtbronnen, of ook het onderhoud, ondersteuning op het circuit en dat soort zaken? Wij willen daar eerst duidelijkheid over.”

Macht
Een onderliggende reden voor de oproep van Ecclestone en FIA-president Jean Todt om een onafhankelijke fabrikant te vinden om een standaardmotor te produceren, is het inperken van de macht van motorleveranciers met fabrieksteams.

Mercedes en Ferrari willen hun rivaal Red Bull bijvoorbeeld niet van een (gelijkwaardige) motor voorzien. Red Bull heeft ook bij Honda aangeklopt, maar hoewel de Japanse firma de deur op een kier houdt, wil McLaren – Honda’s de facto fabrieksteam – niet dat Red Bull Honda-motoren krijgt.