Mercedes heeft een aanzienlijke motorupdate meegenomen naar de Grand Prix van Frankrijk, maar de nieuwe specificatie motor nog niet op vol vermogen laten draaien.
Mercedes had de update eigenlijk twee weken geleden in Canada willen introduceren, maar besloot op het laatste moment daar toch van af te zien vanwege zorgen om de betrouwbaarheid. De upgrade die het nu in Frankrijk heeft gebracht, is echter nog groter dan wat aanvankelijk voor Canada op til stond. Het team rept namelijk niet over een ‘fase 2’-specificatie, maar ‘2.1 met wat extra leuke dingen.’
Concreet heeft Mercedes zowel bij het eigen fabrieksteam als bij klanten Force India en Williams van elke krachtbron de verbrandingsmotor, turbo en MGU-H vervangen door geüpgradede componenten. Titelverdediger Lewis Hamilton, die beide vrijdagtrainingen als snelste afsloot, was er alvast blij mee: “De nieuwe motor voelt goed aan, maar we zullen het volledige potentieel pas zien als we hem in de kwalificatie op vol vermogen laten draaien.”
Tot op heden heeft Mercedes dat dus nog niet gedaan, al was er ondertussen wel een probleem met de (verbeterde) motor van Hamiltons teamgenoot Valtteri Bottas in de vorm van een waterlek. Mercedes moest vrijdagavond nog onderzoeken wat het precies was. “Maar we hebben er vertrouwen in dat we de nieuwe motor gewoon kunnen gebruiken”, verklaarde Bottas.
Volgens Mercedes is er hoe dan ook keihard gewerkt op de motorafdeling in Brixworth om de updates op tijd af te krijgen. Hoewel Mercedes en haar klanten er twee weken terug op het snelle Circuit Gilles Villeneuve last van hadden dat ze – in tegenstelling tot de teams met Ferrari’s, Renaults of Honda’s – geen updates hadden, komen die nu goed van pas. Paul Ricard is immers een
power circuit, en hierna volgen in Oostenrijk en Engeland nog twee banen waar motorvermogen telt. En de Mercedes is dus iets ‘verser’ dan de andere motoren.