Sutton Images
Daan de Geus
24 mei 2013
Volgens het Duitse Auto, Motor und Sport overweegt het team van Williams om met ingang van volgend jaar over te stappen op Mercedes-motoren, terwijl Marussia dan naar Ferrari-krachtbronnen wisselt.
Dat Marussia van motorleverancier moet veranderen, is een uitgemaakte zaak, aangezien haar huidige motorleverancier Cosworth er niet meer bij zal zijn als de Formule 1 volgend jaar het nieuwe 1.6 liter V6-tijdperk ingaat.
De Russisch-Engelse renstal moet dus op zoek naar een nieuwe leverancier, en het heeft er alle schijn van dat het die al heeft gevonden in Ferrari. De Italianen bieden van alle overgebleven motorproducenten naar verluidt namelijk het goedkoopste pakket aan, terwijl Marussia bovendien Ferrari-protegé Jules Bianchi als coureur in dienst heeft, hetgeen uiteraard geen kwaad kan.
Williams – Mercedes?
Zoals gezegd zou ook Williams een switch overwegen. Williams gebruikt momenteel motoren van Renault, maar de Franse krachtbronnen zijn met een vermeend prijskaartje van tussen de 20 en 23 miljoen euro vermoedelijk de duurste optie. Volgens Auto, Motor und Sport is dat de reden waarom Williams van leverancier wil wisselen en een overstap naar Mercedes in overweging neemt, al speelt het vermoedelijk ook nog mee dat Renault zelf haar klantenprogramma wil terugbrengen. Renault wil inkrimpen
Renault wil in 2014 immers ‘drie á vier’ klanten van motoren voorzien, maar heeft er met Red Bull, Lotus, Caterham en Williams op het moment al vier, terwijl Toro Rosso daar volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid nog bij komt. Voor Renault betekent dit dat het niet onwelwillend staat tegenover een vertrek van één of meer van haar huidige klanten. Williams lijkt daarbij – zeker aangezien haar deal met Renault na dit jaar afloopt – dus een kandidaat, maar ook Caterham en Lotus zouden volgens Auto, Motor und Sport wel eens kunnen wisselen. Volgens de Duitse publicatie hikt Caterham tegen het hoge prijskaartje van de Renault-motoren aan en is een switch ‘niet uitgesloten’, terwijl Lotus ‘alle opties open wil houden’. Van Lotus is bovendien gezegd dat het in 2015 of 2016 wel eens naar Honda – dat in 2015 haar rentree maakt – zou kunnen overstappen, maar dat is ook gezegd van Williams en de huidige Ferrari-cliënt Sauber.
Zoals gezegd zou ook Williams een switch overwegen. Williams gebruikt momenteel motoren van Renault, maar de Franse krachtbronnen zijn met een vermeend prijskaartje van tussen de 20 en 23 miljoen euro vermoedelijk de duurste optie. Volgens Auto, Motor und Sport is dat de reden waarom Williams van leverancier wil wisselen en een overstap naar Mercedes in overweging neemt, al speelt het vermoedelijk ook nog mee dat Renault zelf haar klantenprogramma wil terugbrengen. Renault wil inkrimpen
Renault wil in 2014 immers ‘drie á vier’ klanten van motoren voorzien, maar heeft er met Red Bull, Lotus, Caterham en Williams op het moment al vier, terwijl Toro Rosso daar volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid nog bij komt. Voor Renault betekent dit dat het niet onwelwillend staat tegenover een vertrek van één of meer van haar huidige klanten. Williams lijkt daarbij – zeker aangezien haar deal met Renault na dit jaar afloopt – dus een kandidaat, maar ook Caterham en Lotus zouden volgens Auto, Motor und Sport wel eens kunnen wisselen. Volgens de Duitse publicatie hikt Caterham tegen het hoge prijskaartje van de Renault-motoren aan en is een switch ‘niet uitgesloten’, terwijl Lotus ‘alle opties open wil houden’. Van Lotus is bovendien gezegd dat het in 2015 of 2016 wel eens naar Honda – dat in 2015 haar rentree maakt – zou kunnen overstappen, maar dat is ook gezegd van Williams en de huidige Ferrari-cliënt Sauber.
Gerelateerd nieuws
Verstappen nog steeds in trek bij Mercedes: ‘Toekomst van Russell in gevaar’
18 juni 2024 17:15 - Nieuws
‘Red Bull wil controversiële ‘flexi-wings’ van Ferrari en McLaren kopiëren’
18 juni 2024 14:40 - Nieuws
Carlos Sainz over aanstaande transfer: ‘Alle mogelijke teams willen me hebben’
18 juni 2024 13:45 - Nieuws