Michelin heeft zich officieel gemeld als bandenleverancier voor 2017 en daarna. Dat bevestigt Michelin-topman Pascal Couasnon in gesprek met Autosport.

“Wij hebben ons aangemeld”, verklaart Couasnon, verwijzend naar de recente oproep van de internationale autosportbond FIA aan geïnteresseerde partijen om zich te melden als kandidaat om van 2017 tot en met 2019 bandenleverancier in de Formule 1 te worden.

Volgens Couasnon heeft Michelin, dat eind 2006 afscheid nam van de koningsklasse, interesse in een comeback omdat het ’teleurgesteld is in hoe het er momenteel in de Formule 1 aan toegaat wat de banden en bijbehorende technologie betreft’.

“We hebben daarbij nu dus de daad bij het woord gevoegd”, vervolgt Couasnon. “We willen niet klagen zonder met oplossingen te komen. We willen serieus genomen worden en dat is waarom we een voorstel hebben gedaan om banden te leveren.”

De topman van de Franse bandenfabrikant heeft daarbij tegenover Autosport bevestigd dat Michelin nog altijd inzet op het leveren van 18 inch banden, in plaats van de huidige 13 inch. Daarnaast willen de Fransen bestendiger banden leveren dan Pirelli momenteel doet.

“Of de Formule 1 daar oren naar heeft, merken we wel”, verkondigt Couasnon daarbij, reagerend op de recente opmerking van Formule 1-topman Bernie Ecclestone dat hij in ieder geval niet op banden zit te wachten die het de hele race uithouden, aangezien hij juist pitstops en actie wil zien.

Couasnon zegt de mening van Ecclestone te respecteren, net als het feit dat Pirelli de banden maakt waar het om gevraagd is, maar volgens de Fransman is niet iedereen dol op de huidige Pirelli’s: “Als ik de teams en coureurs zo hoor, denken zij er namelijk heel anders over.”

2017
Momenteel is Pirelli als monopolist actief in de Formule 1. De deal tussen de Italiaanse firma en de sport loopt nog tot en met eind 2016. Welke kant de FIA en FOM daarna op willen qua aantal bandenleveranciers en de maat en eigenschappen van de banden, staat nog niet vast.

Volgens Autosport kunnen geïnteresseerde firma’s zich hoe dan ook nog tot 17 juli melden bij de FIA. De autosportbond zal de voorstellen daarna aan technische- en veiligheidscriteria toetsen en hoopt vervolgens binnen een maand de knoop door te hakken.