Daan de Geus
26 augustus 2013
Bandenfabrikant Michelin, voor het laatste in de Formule 1 actief in 2006, staat open voor een terugkeer als bandenleverancier in de koningsklasse.
Pascal Couasnon, verantwoordelijk voor de sportprogramma’s van Michelin, heeft aan de Franse krant Le Figaro verteld dat Michelin contact heeft gelegd met de FIA om aan te geven dat het ‘bereid’ is terug te keren in de Formule 1.
Gesprekken zijn er volgens Couasnon nog niet gehouden. “Maar onze positie is nu bekend bij de FIA, dus als ze willen praten, dan zijn wij bereid om dat te doen.”
Couasnon geeft verder niet veel details prijs over de mogelijke plannen voor een comeback van Michelin, behalve dat de Franse bandenproducent graag banden wil leveren voor 18 inch velgen, in plaats van 13 inch zoals Pirelli momenteel doet. Daarnaast heeft hij volgens Le Figaro aangegeven dat Michelin uiterlijk eind oktober duidelijk zou moeten hebben als de FIA met haar in zee wil.
Pirelli
De huidige bandenleverancier Pirelli heeft dit jaar veel kritiek te verduren gekregen, maar motorsportchef Paul Hembery verklaarde afgelopen weekend nog dat hij zich – ondanks de geruchten over een comeback van Michelin en de ‘bizarre situatie’ aangaande het contract voor 2014 – geen zorgen maakt over de toekomst. Dit omdat Pirelli contracten heeft met de FOM en tien van de elf teams. Hembery gaf Formule 1 verder te verstaan dat hij het niet waarschijnlijk acht dat er een bandenoorlog ontstaat. In de eerste plaats omdat dat volgens het reglement niet is toegestaan, en in de tweede plaats omdat de teams dat volgens hem niet willen. Foto: Fernando Alonso’s Renault R26 uit 2006, voorzien van Michelins. Alonso pakte in 2005 en 2006 de titel op Michelin-rubber. © Racepictures.
De huidige bandenleverancier Pirelli heeft dit jaar veel kritiek te verduren gekregen, maar motorsportchef Paul Hembery verklaarde afgelopen weekend nog dat hij zich – ondanks de geruchten over een comeback van Michelin en de ‘bizarre situatie’ aangaande het contract voor 2014 – geen zorgen maakt over de toekomst. Dit omdat Pirelli contracten heeft met de FOM en tien van de elf teams. Hembery gaf Formule 1 verder te verstaan dat hij het niet waarschijnlijk acht dat er een bandenoorlog ontstaat. In de eerste plaats omdat dat volgens het reglement niet is toegestaan, en in de tweede plaats omdat de teams dat volgens hem niet willen. Foto: Fernando Alonso’s Renault R26 uit 2006, voorzien van Michelins. Alonso pakte in 2005 en 2006 de titel op Michelin-rubber. © Racepictures.